گیاهان دارویی برای کمک به سیستم ایمنی بدن

برای درمان عفونتهای ریوی، برونشیت و سرماخوردگی ترکیب چه گیاهانی مؤثر است؟

خرید اینترنتی دمنوش دکتر بیز: دمنوش آویشن و شیرین بیان به همراه عناب، خواص ضد میکروبی و ویروسی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. بنابراین برای بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا و سل، عفونت‌های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی درمانگر خوبی محسوب می‌شود. این دمنوش از ترکیب یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب، یک قاشق برگ آویشن و یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان تهیه می‌شود. عناب در این دمنوش تأمین کننده خوب ویتامین C است که در افزایش قوای بدنی مفید بوده و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

مصرف دمنوش بابونه، نعنا، مرزنجوش و مریم گلی برای چه افرادی توصیه میشود؟

دمنوش خارخاسک بیز: دمنوش بابونه، با مزاج گرم و خشک به شکل جوشانده سه گرم از این گیاه به همراه آب جوش، سه مرتبه در روز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. مبتلایان به بیماری آسم نباید این دمنوش را مصرف کنند. دمنوش نعنا نیز دارای مزاج گرم و خشک بوده و جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، اما برای افرادی که دارای آسیب‌های کبدی هستند پیشنهاد نمی‌شود.

از دیگر دمنوش‌های موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به دمنوش مرزنجوش و مریم گلی اشاره کرد. دمنوش مرزنجوش، طبعی گرم و خشک دارد. یک قاشق چایخوری از برگ این گیاه به همراه ۲۵۰ سی سی آب جوش روزانه یک تا دو فنجان بسیار مناسب است. البته مصرف این دمنوش برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

دمنوش مریم گلی نیز مانند سایر دمنوش‌های معرفی شده طبع گرم و خشک دارد و به صورت یک قاشق چایخوری همراه با آب جوش تهیه می‌شود. افراد می‌توانند تا سه بار در روز آن را مصرف کنند. مصرف این دمنوش نیز برای افراد مبتلا به انواع تشنج‌ توصیه نمی‌شود.

بهترین دارو برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن | بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان | ترکیب گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش سیاهدانه و زوفا در تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

دمنوش رازیانه ترکیبی ستین: مصرف سیاهدانه با مزاج بسیار گرم و خشک در کنار عسل، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. زوفا، با طبیعت گرم و خشک به صورت دم کرده (یک قاشق چایخوری به همراه آب جوش) به مدت ۱۵ دقیقه تا سه بار در روز، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. مصرف بیش از اندازه این دمنوش برای کبد مضر است.

گیاه اکیناسه برای درمان کدام بیماریها توصیه میشود؟

اکیناسه یا گیاه سرخارگل برای درمان عفونت‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. مصرف این گیاه یا استفاده از کرم آن می‌تواند خطر گسترش عفونت‌های قارچی را به میزان ۱۶ درصد کاهش دهد و در درمان تبخال تناسلی، عفونت‌های جریان خون، مالاریا، بیماری‌های لثه، حصبه، سیفیلیس، عفونت‌های قارچی واژینال و عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثر باشد.

ویروس‌ها و باکتری‌ها عامل بسیاری از بیماری‌ها در بدن محسوب می‌شوند. یکی از فواید شگفت‌انگیز سرخارگل، مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها است. با مصرف منظم اکیناسه می‌توان سیستم ایمنی بدن را با افزایش تولید گلبول‌های سفید تقویت کرد. علاوه‌ بر این اکیناسه یا سرخارگل، توانایی جلوگیری حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها را به سلول‌های سالم بدن دارد. برای نابود کردن ویروس‌ها و باکتری‌ها، اکیناسه باید به شکل طبیعی یا مکمل مصرف شود.

نقش گیاه اکیناسه در درمان زخمها، سرماخوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

همچنین اکیناسه برای حفظ سلامت دهان مفید است و مصرف منظم آن می‌تواند خطر ورم لثه را که یک عفونت باکتریایی است، کاهش دهد. نوشیدن چای سرخارگل یا مصرف مکمل‌های غذایی آن به شما کمک می‌کند تا دندان‌های خود را سالم و قوی نگه دارید.

استفاده از سرخارگل می‌تواند در از بین بردن باکتری‌های سیستم بدن و التیام زخم‌ها کمک کند. درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از فواید مصرف گیاه اکیناسه است که با استفاده از آن می‌توان علائم این بیماری‌ها مانند آبریزش بینی را کاهش داد. افراد می‌توانند به محض دیدن نشانه‌های سرماخوردگی چای اکیناسه را مصرف کنند

بررسی تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش یک مسئله مهم در دنیای امروزی طب سنتی است. سیستم ایمنی بدن شبکه‌ای پیچیده از سلول‌های سیستم ایمنی ، بافت‌ها و اندام‌هایی که در بدن وظیفه دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی دارند به سیستم دفاعی شناخته می‌شوند. در درجه اول ، مهاجمین خارجی که بدن را در ورود خود تحت تأثیر قرار می‌دهند میکروب‌هایی هستند که می‌توانند باعث عفونت (باکتری ، انگل یا قارچ) و بیماری در بدن شوند .

این سیستم به‌صورت ارتباطی وقتی یک مهاجم خارجی وارد بدن می‌شود به‌صورت آماده‌باش درمیاید و از بدن محافظت می‌کند. در آن مرحله سلول‌های سیستم ایمنی بدن فعال‌شده و شروع به تولید مواد شیمیایی قدرتمند می‌کنند.

نحوه ورود پاتوژن (مهاجم) سیستم ایمنی بدن

بریدگی یا ترک‌های پوستی، دستگاه‌های گوارشی و تنفسی از جمله  نقاط ورود پاتوژن‌ها هستند. این نقاط دارای وسایل خاص خود برای محافظت در برابر مهاجمان (مثلاً مخاط در بینی ، سرفه یا عطسه) هستند اما بااین‌وجود برخی از این پاتوژن‌ها وارد بدن شده و سیستم دفاعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ضعف سیستم ایمنی

برای فهم منظور از تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش ابتدا باید عوامل ضعف این سیستم را شناخت. سیستم ایمنی بدن به دلایل متفاوت شناخته‌شده و گاها ناشناخته از جمله بیماری‌ها و نوع تغذیه و شرایط زندگانی و نوع و شدت تنش‌های عصبی و استرس و وراثت و چندین دلیل مختلف دچار افت می‌شود.که این ضعف سیستم ایمنی ، بدن را برای قبول و تأثیرپذیری از انواع عوامل بیماری‌زا مستعد می‌سازد بنابراین بدن برای دفع این پاتوژن‌ها از سلول‌های که در زمینه دفاع از سیستم بدنی عمل می‌کنند بهره می‌گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش

اندامهای ساخت سلولهای حفاظتی سیستم ایمنی بدن

آدنوئیدها:  شامل دو غده کوچک هستند که در قسمت پشتی بینی واقع‌شده‌اند.

مغز استخوان: بافت نرم و اسفنج شکل که در حفره‌های استخوانی دیده می‌شوند.

گره‌های لنفاوی: اندام‌های کوچک لوبیا شکلی که در تمام بدن هستند  و از طریق رگ‌های لنفاوی به هم اتصال می‌یابند.

عروق لنفاوی: شبکه‌ای از کانال‌ها در بدن می‌باشند که لنفوسیت‌ها و مایع لنف را در سراسر بدن به جریان می‌آورند.

لکه‌های پی‌یری: سلول‌هایی از جنس بافت لنفاوی می‌باشند که در روده کوچک وجود دارند.

طحال: اندامی به‌اندازه یک مشت است که در حفره شکمی وجود دارد.

تیموس: غده‌ای است که از دو لوب تشکیل‌شده و در جلوی نای و پشت استخوان سینه واقع‌شده است.

لوزه‌ها: دو توده بیضی‌شکل که در قسمت پشت گلو قرار دارند.

تضمین تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش

برخی از دم‌نوش‌های دارویی  و مصرف مداوم آن‌ها، به‌طور مستقیم روی عملکرد سیستم دفاعی در بدن تأثیرگذار هستند. همین مزیت باعث شده بسیاری از افراد برای رعایت یک رژیم غذایی غنی برای تقویت سیستم ایمنی خود از دم‌نوش‌های گیاهی استفاده کنند.

دم‌نوش مشتمل بر گیاهان شیرین‌بیان ،بابونه ،گزنه ، میخک ،نسترن ،زنجبیل ، دارچین ، رز ماری ،آویشن باغی، مریمیه ، دارچین، هل ، گیاه پولک ( بسیار کارساز ) که حاصل دم‌کرده آن دارای طعم مطبوع و دل‌نشینی است از جمله گیاهانی هستند که دمنونش آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

این دم‌نوش‌ها اگر در جای خود و به‌درستی مصرف شوند تأثیر فوق‌العاده‌ای رو سیستم ایمنی بدن دارند.

انواع دمنوشهای تقویتکننده سیستم ایمنی بدن

دمنوش بابونه، ضدالتهاب قوی

دم‌نوش بابونه بیشتر به دم‌نوش آرامش‌بخش و خواب‌آور مشهور می‌باشد. این دم‌نوش کمک به تنظیم ریتم خواب می‌کند و اثرات ضد باکتری و ضدالتهابی زیادی دارد که موجب سلامتی کبد می‌شود.

استفاده از دم‌نوش بابونه به همراه سیب و عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثراست.

 دمنوش نعنا فلفلی با دارچین

نعنا فلفلی هم به‌صورت دم‌نوش و هم ادویه قابل‌استفاده می‌باشد. این دم‌نوش اگر به همراه دارچین یا سایر گیاهان دارویی مانند به‌لیمو، رازیانه، بلواری و زنجبیل مطلوب‌تر و مطبوع‌تر به‌صورت دم شده استفاده شود یک التیام دهنده حرفه‌ای در حفظ دستگاه گوارش محسوب می‌شود. از ویژگی‌های فوق‌العاده این کمک به بهبود اسپاسم روده، تسکین سوءهاضمه و تسکین علائم سندروم روده تحریک‌پذیر می‌باشد.

 دمنوش زنجبیل، لیمو و عسل

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند یک بمب تقویتی برای سیستم ایمنی عمل می‌نمایید.  زنجبیل و لیمو هردو جزو گیاهان سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشند که به از بین بردن التهاب‌ها و تحریکات اضافی سیستم ایمنی کمک شایان می‌نمایند

دکمه بازگشت به بالا