معرفی انواع رنگ ترافیکی
“ رنگ ترافیکی” و انواع آن، رنگ ترافیکی سرد، گرم، دوجزئی
ورود خودرو به جوامع بشری موجب شد تا نیاز به شبکهای مناسب جهت تردد این وسیله نقلیه احساس شود. یکی از مهمترین ابزارها برای برقراری ایمنی در راه، استفاده از رنگهای ترافیکی میباشد.رنگهای ترافیکی به جهت تعیین محدودههای خاص تردد برای استفادهکنندگان از راه و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از حوادث رانندگی، جایگاه ویژهای در میان انواع رنگها پیدا کردهاند.این خط کشیها زمانی موثرند که:
- به راحتی قابل دیدن باشند.
- فام و درخشش آنها در طول روز تغییر نکند و به خوبی حدود راه را مشخص نمایند.
- بازتاب خوبی در شبها داشته باشد.
عوامل موثر بر عملکرد و ماندگاری رنگهای ترافیک
کیفیت رنگ (داشتن تاییدیهها و استانداردها):
رنگها برای اینکه دوام و ماندگاری خوب داشته باشند لازم است تا از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.
کیفیت گلاسبید(دانههای شیشهای):
دانههای شیشهای باعث میشوند تا نور تابیده شده به رنگ بازتاب شود.از اینرو باید کیفیت مناسب داشته باشند تا با گذشت زمان دچار افت در نور بازتابی نشوند.
وضعیت ترافیک(رفت و آمد):
گاهی وضعیت تردد دارای ترافیک پرحجم خواهد بود.هرچه ترافیک بیشتر باشد باعث کاهش ماندگاری رنگ میشود.
ویژگیهای رنگ ترافیکی
- داشتن مقاومت سایشی بالا
- داشتن مقاومت خوب در برابر آب و هوا
- داشتن دانهبندی مناسب در رنگ
- چسبندگی عالی به آسفالت و بتن
- عدم تغییر فام با تابش نور آفتاب
- سرعت خشک شدن بالا
انواع رنگهای ترافیکی
به طور کلی رنگهای ترافیکی به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
رنگ ترافیکی سرد
منظور از رنگ ترافیکی سرد این است که جهت اختلاط اجزای رنگ و اعمال آن بر روی زیرآیند نیاز به دماهای بالا نیست.
رنگ ترافیکی گرم
در رنگ ترافیکی گرم به جهت اختلاط و تشکیل فیلم رنگ ابتدا باید دمای آن را تا میزان مشخصی افزایش داد و سپس آن را بر روی آسفالت اعمال کرد.
انواع رنگ ترافیک سرد
· رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست
این رنگ بر پایه رزینهای آکریلیک ترموپلاست پایه حلالی و همچنین پایه آب بوده و خواص فیزیکی-مکانیکی خوبی را بدست میدهد. از این رنگ برای خطکشی جادههای داخل و خارج شهر و خطوط ممتد و منقطع استفاده میشود.
· رنگ سرد کلروکائوچو
این رنگ بر پایه رزینهای آلکیدی(شورت اویل) اصلاح شده با کلروکائوچو بوده و خواص مطلوبی را دارد.از این نوع رنگ در خطکشیهای ممتد و منقطع داخل و خارج شهرها استفاده میگردد.
· رنگ ترافیکی چند جزئی
این رنگ بر پایه رزینهای آکریلیک ترموست بوده و به وسیله هاردنرهای پراکساید پخت میگردد.در هنگام اختلاط اجزاء در زمان اعمال، به دلیل واکنشهای شیمیایی دما افزایش مییابد.از این نوع رنگ برای خطکشی خطوط عابر پیاده و کانالهای عبور و مرور،خطوط حاشیه بزرگراهها و همچنین علائم هشدار برای سرعتکاهها با ضخامت حدودا 2 میل استفاده میشود.
رنگ ترافیک گرم
این رنگ برپایه رزینهای هیدروکربنی(پترورزینهایی همچون C5) و آلکیدی که به شکل پودر هستند،میباشد.رنگ ترافیک گرم برای آزادراهها و مسیرهای پرحجم مناسب میباشد،زیرا سرعت خشک شدن این نوع از رنگها بالاست.از ویژگیهای این رنگ چسبندگی زیاد و خواص مکانیکی_فیزیکی خوب است و میتواند در ضخامتهای نسبتا بالا(500 تا 3000 میکرون) اجرا شود.
روشهای اجرای رنگهای ترافیکی
دستی
یکی از روشهای سنتی و مرسوم در اعمال رنگهای ترافیکی،روش دستی است.عموما از غلطک یا کاردک برای اجرا به روش دستی در رنگهای آکریلیک چند جزئی استفاده میگردد.
اسپری
یکی از پرکاربردترین روشها در اعمال رنگهای ترافیکی،روش اسپری است.در این روش با استفاده از ماشینآلات خاص رنگ را بر روی سطح اسپری میکنند.ضخامت رنگ اعمالی در این روش خیلی بالا نیست.
اسکرید
در این روش رنگ مخلوط مذاب بر روی سطح به طور یکنواخت اعمال میشود.زمان خشک شدن در این روش کوتاه بوده و علاوه بر چسبندگی خوب به زیرآیند،قابلیت اعمال با ضخامتهای بالا را نیز دارد.
اکستروژن
در این روش نیز رنگ مخلوط شده در پیش گرمکنهایی حرارت داده میشوند تا به دمای مذاب برسند.سپس به وسیله ماشینهای مخصوص بر روی زیرآیند پرایمرخورده برای خطوط منقطع حاشیه راه اعمال میگردد.
رنگ ترافیکی دوجزئی و سه جزئی : (اجرا به روش دستی)
این رنگ بر پایه رزینهای اکریلیک، جهت استفاده در خط کشی و ترسیم علائم ترافیکی، طراحی شده است.
نبودن حلال در این رنگ باعث شده که بتوان این رنگ را در ضخامت های بالا اجرا کرد.همچنین علاوه بر هزینه پایین تر ماندگاری بیشتری هم دارد.
در رنگ ترافیکی سه جزئی به همراه جزء اصلی رنگ، دوجزء B و C هم بصورت.. جداگانه در اختیار مشتری قرار میگیرد.
جزء B به صورت مایعی زرد رنگ و جزء C به صورت پودر یا خمیر سفید رنگ است. در رنگهای دوجزئی صرفاً جزء C یا سخت کننده به مشتریان محترم ارائه میشود. نوع واکنش انجام شده در این رنگ ترافیکی، واکنش رادیکالی گرمازا و با سرعت بالاست. به همین دلیل داشتن تجربه و مهارت کافی در اجرا، بسیار ضروری است.
نکته مهم :
استفاده از این محصول به روش دستی فقط به روی سطوح آسفالت با دانه بندی مناسب صورت میگیرد.
پس از اطمینان به خوب بودن شرایط آب و هوایی برای اجرای رنگ. ترافیکی، باید به شرایط. سطح محل اجرای رنگ ترافیکی توجه داشت. سطح مورد نظر باید عاری از وجود روغن ، خاک و گرد وغبار اضافی باشد.
جهت اجرا ابتدا به وسیله چسبهای با عرض ۵ سانتی متر فضای موردنظر را مشخص نمایید.
رنگ ترافیکی جداول
از رنگ ترافیکی برای جداول به منظور نمایان شدن بهتر برای استفادهکنندگان از راه و همچنین جلوههای بصری استفاده میشود. رنگ جداول عبارتند از:
· رنگ ترافیکی آلکیدی
این نوع از رنگ،بر پایه رزین آلکیدی لانگ اویل خشک شونده با هوا بوده و دارای چسبندگی و جلای خوب است.برای اعمال این نوع رنگ می توان از قلم مو یا غلطک استفاده کرد.
· رنگ ترافیکی آکریلیکی
این نوع از رنگها بر پایه رزینهای آکریلیکی واتربیس بوده و چسبندگی خوبی به سطوح بتنی دارد.همچنین به دلیل سازگاری با محیط زیست و نداشتن ترکیبات آلی فرار بسیار مطلوب هستند.
نحوه اجرای رنگ ترافیکی اکریلیک
پس از اطمینان از خوب بودن شرایط مساعد آب و هوایی برای اجرای رنگ، باید به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. سطح موردنظر باید عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و … باشد. جهت اجرا محصول ، تینر را به آرامی و با نسبت ۵ تا ۸ درصد (با توجه به ویسکوزیته رنگ) به جزء رنگ اضافه نموده. و پس از اختلاط به وسیله ماشین خط کشی مناسب، نسبت به اعمال رنگ در ضخامت حدود ۷۰۰ میکرون (تر) اقدام گردد. جهت حصول ضخامت یکنواخت و درنتیجه، ماندگاری بالای رنگ، استفاده از روشهای دستی (غلتک و قلم مو) توصیه نمیشود.
نوارهای پیش ساخته وعلائم برجسته روسازی برای اجرای رنگ های ترافیکی پس از خرید:
نوارهای پلاستیک سرد مخصوص خطکشی راه ها به صورت نوارهای طویل در عرضهای متفاوت به فام های رنگ مختلف از قبیل سفید و زرد با ابعاد گوناگون عرضه میشوند . کلیه نوارهای پیش ساخته که عمر بالای یک سال داشته باشند نوار پیش ساخته ترافیکی بادوام گویند.
· رنگ ترافیکی پلی یورتان
رنگهای پلی یورتان چسبندگی بسیار خوبی به زیرآیند داشته و در برابر عوامل آب و هوایی و نور خورشید هم مقاومت زیادی دارد.رنگهای پلی یورتان از رزین پلی اُل و هاردنرهای ایزوسیاناتی تشکیل میشوند و از دسته رنگهای چندجزئی به شمار میآیند.
آمادهسازی سطح
یکی از مهمترین عوامل در رنگهای ترافیکی،آماده سازی سطح میباشد.آماده سازی سطح باعث میشود تا رنگ ترافیک چسندگی مطلوب را با زیرایند داشته باشد و دوام آن افزایش یابد.برای آمادهسازی سطح لازم است تا نکات زیر را مدنظر قرار داد:
- خشک بودن سطح:اساسا برای اینکه فیلم رنگ بتواند بر روی سطح اعمال شود لازم است تا عاری از هرگونه رطوبت باشد.در غیراینصورت چسبندگی بین رنگ و آسفالت به وجود نخواهد آمد.
- تمیز بودن سطح:همچنین زیرآیند باید عاری از هرگونه گرد و خاک و کثیفی باشد.بدین منظور عموما قبل از هرگونه خطکشی،سطوح را به وسیله باد پرفشار تمیز میکنند.
- زدودن سایر مواد شیمیایی:وجود هر گونه مواد شیمیایی مانند قیر،روغن،بنزین و … باعث میشود تا رنگ ترافیکی دچار کاهش در خواص ماندگاری خود بشوند.
- پرکردن خلل و فرج:در برخی معابر ترکها و ناهمواری در سطح وجود دارد که علاوه بر افزایش مصرف رنگ باعث کاهش چسبندگی و ایجاد ترک در فیلم رنگ خواهد شد.لذا حتی الامکان میبایست این خلل و فرج را برطرف نمود.
- استفاده از پرایمر:به منظور افزایش چسبندگی رنگهای ترافیک از پرایمرهای خاص استفاده میکنند.این پرایمرها ماندگاری رنگ ترافیکی را افزایش میدهند.