بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی

جنگ جهانی سوم فیلمی ایرانی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان است. بازیگر نقش اصلی این فیلم است. این فیلم با سرمایه‌گذاری ساخته شده و نخستین‌باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی ورود کرده‌است و هم‌چنین دومین همکاری سیدی و نماوا بعد از مجموعه است. این فیلم در ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در از سوی کمیته‌ی انتخاب، معرفی شد.

جنگ جهانی سوم برای نخستین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در نمایش داده شد و دو جایزه در بخش افق بهترین فیلم برای و بهترین بازیگر مرد برای را به ارمغان آورد. به زودی امکان دانلود سریال جنگ جهانی سوم در سایت هت فیلم امکان پذیر می گردد تا با تماشای آن لذت ببرید و اوقات خوبی در کنار خانواده سپری کنید.

بازیگران | جنگ جهانی | جنگ جهانی سوم

«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی راهی اسکار شد

کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار از بین پنج نامزد نهایی، فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، پرویز شیخ طادی سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ با اعلام این مطلب گفت: کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد.

به گفته شیخ طادی، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، پنج فیلم نهایی هستند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار۲۰۲۳ تاکید کرد: اعضای کمیته انتخاب، ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه‌یافته، پس از بررسی شرایط و استانداردهای لازم برای معرفی فیلم به اسکار، به اتفاق آراء فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کردند.

متن بیانیه  کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۳ به شرح ذیل است:

«به نام خدا

ضمن عرض سلام و احترام به اعضای خانواده سینمای ایران به عنوان اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳ گزارشی از فعالیت این کمیته را به عرض می‌رسانیم:

کمیته انتخاب در پی جلسات متعدد و بررسی ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را جهت بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی به شرح ذیل برگزید:

موقعیت مهدی، پسر دلفینی، بدون قرار قبلی، تفریق و جنگ جهانی سوم.

اعضای کمیته انتخاب ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه یافته، به اتفاق آراء فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کرد.

با آرزوی موفقیت‌های روز افزون هنرمندان کشور عزیزمان ایران.

مریلا زارعی، محمد داوودی، رسول صدرعاملی، مهدی سجاده‌چی، سیدمحمد حسینی، حامد شکیبانیا، محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی»

در حالی بنیاد سینمایی فارابی خبر معرفی فیلم جنگ جهانی سوم را به آکادمی اسکار اعلام کرده است که هنوز جزییات نمایش آن در ایران اعلام نشده است، ایسنا پیگیر جزییات بیشتر در این زمینه است.(یکی از شرط‌های معرفی فیلم به اسکار ،نمایش در داخل کشور است.)

« دانلود سریال خارجی و ایرانی با کیفیت عالی در سایت معتبر هت فیلم »

اولین واکنش‌های منتقدان به فیلم هومن سیدی پس از نمایش در جشنواره ونیز | جنگ جهانی سوم یک تریلر خوب و شفاف

نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ، واکنش مثبت منتقدان سینمایی را به دنبال داشت ، در نقدهای نوشته شده از بازی محسن تنابنده، پیرنگ فیلم و تفکری که پشت ساخت آن قرار داشته تعریف و تمجید شده است.

جاناتان هالند و پائولو ریبری از جمله منتقدانی هستند که اولین ارزیابی‌هایشان را درباره «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نوشته‌اند. بخشی از نوشته‌های این منتقدها را که در سایت نماوامگ منتشر شده مرور می‌کنیم.

جاناتان هالند در اسکرین دیلی از «جنگ جهانی سوم» به عنوان یک تریلر خوب و شفاف نام برده و نوشته: «داستانی توان‌فرسا اما قانع‌کننده با این موضوع است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد می‌گیرد از کسانی که به او ظلم کرده‌اند تقلید کند.»

بازی محسن تنابنده در نقش شکیب، یکی از مهمترین نکاتی است که هم در نقد هالند و هم ریبری وجود دارد. هالند نوشته: «تنابنده در نقش شکیب فوق‌العاده است. او در ابتدا به یک کمدین صامت با صورت سنگی و سرافکنده می‌ماند، اسیر چنگال قدرت‌هایی که نمی‌تواند آن‌ها درک کند. بعداً به اصل تراژدی تبدیل می‌شود؛ یک دگرگونی عمیق که هم ازنظر دراماتیک موجه و هم ازلحاظ روانی پذیرفتنی است.»

در نقد ریبری بازی تنابنده به این صورت بررسی شده: «محسن تنابنده در نقش شکیب یک نقش‌آفرینی به‌یادماندنی دارد. آنچه باعث می‌شود فیلم – که بخش اول آن قطعاً عاری از اشکالات روایی نیست – واقعاً خاطره‌انگیز و اصیل شود، بازی شگفت‌انگیز تنابنده است. بازیگر (و کارگردان) تحسین‌شده ایرانی در وظیفه دشوار جان بخشیدن به یک شخصیت چندوجهی و پیچیده مانند شکیب موفق عمل می‌کند و این کار را با یک بازی پرحرارت و غریزی انجام می‌دهد. تنابنده قادر است هم انسانی‌ترین و عاشقانه‌ترین لحظه‌ها را ثبت کند و هم فرورفتن عمیق شخصیت خود در ورطه‌ای از ویرانی را به تصویر درآورد.»

ریبری درباره سایر بازیگران فیلم هم نوشته: « باقی بازیگران نیز حضوری مؤثر دارند و عملاً در نیمه دوم فیلم پویایی سرد، بدبینانه و غیرانسانی یک رژیم توتالیتر را به نمایش می‌گذارند، رژیمی که آماده است ارزش و منزلت زندگی انسانی را برای یک هدف انتزاعی و غیر مادی، در این مورد، حفاظت از یک فیلم در دست تولید، زیر پا بگذارد.»

از نظر هالند، فیلم پیرنگی قانع‌کننده دارد: «جنگ جهانی سوم در سطح پی‌رنگ، قانع‌کننده است. وقایع به‌قدری سریع پیش می‌رود که تماشاگرِ بی‌توجه ممکن است گم شود. عناصر کلیدی اغلب در لحظات زودگذر دیالوگ آشکار می‌شود. سیدی به ما می‌گوید زمان ممکن است عوض شود، اما شیوه‌های اعمال قدرت ثابت می‌ماند و همیشه کسی در انتهای هرم هست که حاضر نیست فراموش شود.»

ریبری هم این فیلم را با مفهوم ابتذال شر از هانا آرنت، فیلسوف یهودی مقایسه کرده و نوشته: «هانا آرنت معتقد است معماران واقعیِ وحشتناک‌ترین اتفاقات قرن بیستم رهبرانی مانند هیتلر با یک ایدئولوژی ظالمانه یا حتی شیطانی نبودند، بلکه یک گروه عظیم، خاکستری و بی‌نام و نشان از «آدم‌های کوچک» بودند که از نفرت‌انگیز بودن کار درکی نداشتند و فقط به سمت خودخواهی‌های پیش‌پاافتاده گرایش داشتند، آن‌ها کوته‌بینانه در جستجوی منافع شخصی خود بودند.» و نتیجه گرفته که هومن سیدی هم به دنبال بیان چنین معنایی بوده است.

فیلم «جنگ جهانی سوم» روز چهارشنبه شانزدهم شهریور 1401 در بخش رقابتی افق‌ها هفتاد و نهمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد .

داستان فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم

از روی عکس‌هایی که از این عنوان منتشر شده، می‌توان این گونه برداشت کرد که سیدی بار دیگر با یک اثر اجتماعی به نزد ما خواهد آمد. در خلاصه فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی تنها یک جمله آمده است:

«من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم …»

در مورد داستان فیلم باید بگوییم که قصه حول محور کارگری میانسال و بی خانمان به نام شکیب می‌گردد که سال‌ها پیش همسر و پسرش را در زلزله از دست داده است. مدت زمان فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی 107 دقیقه است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این فیلم در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. مسئولان این فستیوال درباره فیلم جدید هومن سیدی گفته‌اند:

«این فیلم پر از غافلگیری است و مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این فیلم استعاره‌ای از وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران است و بدون شک یکی از اصیل‌ترین داستان‌های امسال جشنواره را دارد.»

بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم

فیلم جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی اولین تجربه همکاری سیدی و محسن تنابنده است. در ادامه با هنرپیشه‌های جنگ جهانی سوم 2022 آشنا می‌شویم.

محسن تنابنده در نقش شکیب

محسن تنابنده، زاده 26 فروردین 1354 در تهران است. او بازیگر، کارگردان و نویسنده است و بازیگری را با مجموعه سرزمین مادری در سال 1388 آغاز کرد. وی با ساخت مجموعه ‌های پایتخت، امروزه بیش از هرچیز با نقش نقی معمولی شناخته می‌شود. او 9 نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد. در این میان فیلم فراری (1394)، فیلم ندارها (1388)، فیلم سنگ اول (1388) و فیلم هفت دقیقه تا پاییز (1388) سیمرغ بلورین را از آن او کرده‌اند. محسن تنابنده برای در فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت.

ندا جبرئیلی

ندا جبرئیلی هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر است. او متولد 15 مهر 1369 در تهران است و بازیگری را از سال 1389 شروع کرده است. او در سال 1391 برای فیلم قاعده تصادف نامزد سیمرغ بورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. فیلم مردن در آب مطهر محصول سال 1398 نیز بار دیگر او را نامزد سیمرغ بلورین، این بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن کرد. جبرئیلی در تلویزیون با سریال برادرجان (1398) شناخته می‌شود.

سایر بازیگران فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم عبارتند از:

  • مهسا حجازی در نقش لادن
  • نوید نصرتی در نقش نصرتی
  • مرتضی خانجانی در نقش فرشید
  • لطفالله سیفی
  • حاتم مشمولی

دیگر عوامل فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم

همانطور که اشاره شد کارگردان فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی است. او در این پروژه برای اولین بار تهیه‌کنندگی را نیز تجربه می‌کند. نویسندگی فیلمنامه نیز بر عهده هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاده جعفریان است. نام دیگر عوامل فیلم نیز در فهرست زیر آمده است:

  • مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر
  • مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی
  • طراح صحنه: محسن نصرالهی
  • طراح لباس: الهام معین
  • مدیر تولید: فواد بوربور
  • طراح گریم: مهدی صیاد
  • دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی
  • برنامه ریز: رسول حسینی
  • جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان
  • جلوههای ویژه رایانهای: فرید ناصرفصیحی
  • عکاس: امید صالحی

بررسی فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم

در این قسمت می‌توانید نقد فیلم را که توسط جاناتان هلند در وبسایت Screen Daily نوشته شده است بخوانید:

«با ضرورت یک تریلر خوب و وضوح یک حکایت، فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم داستانی فرساینده اما راضی کننده درباره این است که چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد می‌گیرد تا رفتار سرکوب‌گرانش را تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی، کارگردان ایرانی، که بیشتر داستانش سر صحنه فیلمی بد که دارد درباره هولوکاست ساخته می‌شود روایت می‌گردد، به عنوان یک کمدی سیاه شروع می‌شود و رفته رفته تبدیل به تراژدی می‌گردد؛ مسیری که از طریق هنرنمایی چشمگیر و خارق‌العاده محسن تنابنده در نقش قهرمان رنج دیده‌ی فیلم تجسم می‌یابد.

فیلم سیدی که در کشور خودش مورد توجه قرار گرفته، با نمایش در بخش Orizzonti جشنواره ونیز به عنوان یکی از چهار فیلم ایرانی این فستیوال، می‌تواند توجهات جهانی را نیز به سمت خودش جذب کند. فیلمنامه دقیق فیلم با صحنه‌ای جانانه اما کوتاه میان شکیب که هنوز تحت تاثیر از دست دادن همسر و فرزندش در زلزله است و لادن، یک کارگر جنسی ناشنوا شروع می‌شود. بسیاری از مضامین فیلم به طرز زیبایی در دیالوگ‌های این دو خلاصه شده است و به خاطر قربانی بودن هر دویشان، آنها را متحد و منسجم می‌سازد. همین موضوع از ابتدا نشان می‌دهد که در دستان کارگردان امن و درستی هستیم…

تنابنده در نقش شکیب عالی است: در ابتدا یک کمدین ساکت، خجالتی و با چهره‌ای سنگی که کاملا در معرض قدرت‌هایی است که نمی‌تواند درکشان کند (سکانس اول از تبدیل او به هیتلر خیلی خنده‌دار و سرگرم‌کننده است). این کاراکتر سپس به طرز اصیلی تراژیک می‌شود و وارد تغییر و تحولی می‌شود که هم به طور قابل توجهی معقول است هم از نظر باورپذیر است. از نظر داستانی هم فیلم ایرانی جنگ جهانی سوم قانع کننده است. حوادث آنقدر سریع پیش می‌روند که تماشاگر بی دقت ممکن است گیج شود. المان‌های اصلی داستان اغلب در لحظات زودگذر دیالوگ‌ها آشکار می‌شوند…

سیدی به ما نشان می‌دهد که زمانه ممکن است تغییر کند، اما روش‌هایی که به وسیله آنها قدرت اعمال می‌شود همیشه ثابت هستند. و همیشه کسی در قعر هرم هست که سعی دارد فراموش نشود. در یکی از آن لحظات ناپایدار میان دیالوگ‌ها، کارگردان از شکیب می‌پرسد که آیا هیتلر را می‌شناسد و جواب شکیب منفی است. این فیلم نگران‌کننده نشان می‌دهد که هر کسی که نداند هیتلر که بود، قابلیت این را دارد که خودش تبدیل به یک هیتلر شود.

منبع: دانلود سریال ایرانی

دکمه بازگشت به بالا