آشنایی با انواع مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی چیست و انواع آن کدامند؟

مصالح ساختمانی هر ماده ای است که می تواند برای اهداف ساختمانی استفاده شود. معمولاً شامل چوب، بتن، فولاد، سیمان، سنگدانه ها، آجرها، رس، فلز و موارد دیگر است. در زمان های قدیم مردم از آجرهای خالص یا چوب یا کاه استفاده می کرده اند. اما در این عصر مدرن، مهندسان آموخته اند که مواد مناسب را برای تولید ساختارهای با کیفیت بالاتر مخلوط و مطابقت دهند. البته، انتخاب همیشه بر اساس بودجه مشتری و اثربخشی مواد در پروژه های ساختمانی است.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، از بسیاری از مواد طبیعی در ساخت و سازها مانند چوب، شن، خاک رس، سنگ، چوب و حتی شاخه و برگ استفاده می شد. برخی از اینها هنوز هم در صحنه ساخت و ساز مدرن به ویژه در آمریکا که بیشتر خانه ها هنوز از چوب ساخته شده اند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در سالهای گذشته بسیاری از مصنوعات ساخته شده توسط بشر منتشر شده و برخی مصنوعی هستند. اگرچه طبیعی نیست، بعضی از آنها برای ساخت خانه های سازگار با محیط زیست مانند خانه های سه بعدی استفاده می شود که در واقع از استانداردهای ساخت سبز عبور می کنند.

همچنین چیز خوبی است که این روزها از الوارها به طور کمتری در ساخت و سازها استفاده می شود، از این رو، مادر زمین را نجات می دهد. امروزه بیشتر مصالح ساختمانی در حال تولید هستند. و این صنعت در بسیاری از کشورها یک صنعت کاملاً تثبیت شده است. این تنها ثابت می کند که صنعت ساختمان سالم است و سال به سال رشد می کند.

سایر مشاغل مربوط به تخصص نیز از ساخت مصالح ساختمانی مانند کاشی کاری، لوله کشی، سقف سازی، نجاری و کارهای عایق بندی بهره مند می شوند. از کلیه مصالح ساختمانی می توان برای ایجاد یک ساختار با کیفیت استفاده کرد. اما این به نحوه استفاده از آنها در ساخت و ساز بستگی دارد. به همین دلیل است که مدیران پروژه و مهندسان میدانی باید مواد مورد نیاز پروژه های خود را به دقت تجزیه و تحلیل کنند.

مصالح ساختمانی جدید که می توانند در ساخت و ساز انقلابی ایجاد کنند

این مواد جدید در صنعت ساخت و ساز شروع به ایجاد هیاهو می کنند و به خوبی می توانند آینده ساختمان را تغییر دهند. نسل جدیدی از مصالح ساختمانی قوی تر، سبک تر و پایدارتر در حال حل است تا چالش های اصلی صنعت ساخت و ساز را برطرف کند.

از بلایای طبیعی و هزینه های کلان گرفته تا نگرانی های زیست محیطی و ناکارآمدی، این صنعت تلاش می کند تا ضمن حفظ تولید، با تقاضا همگام شود. پروژه های ساختمانی 50٪ از منابع ما را از طبیعت مصرف می کنند، که اغلب منجر به هزینه های بیشتر، تأخیر در زمان ساخت و هدر رفتن مواد می شود.

برای رفع برخی از این چالش ها، بسیاری از شرکت های نوآور در حال تولید نسلی از مصالح ساختمانی جدید هستند. مواد در حال مهندسی هستند تا در محیط هوشمندانه تر، قوی تر، خودپایدار، براق تر و راحت تر باشند. برای حفظ مزیت رقابتی، شرکت های ساختمانی باید در مورد این نوآوری های مواد به روز باشند. ساختمانهایی که با مدرن ترین مواد ساخته شده اند، برای حل چالشهای مداوم، کاهش اثر کربن آنها و تأثیر در صنعت، از تجهیزات بیشتری برخوردار خواهند بود. برخی از این مصالح عبارتند از:

  • بتن اسفنجی
  • پانل های گچی پیش ساخته
  • ورق پلی کربنات
  • کاشی حرارتی
  • شیشه مات شونده هوشمند
  • پانل کامپوزیت آلومینیومی

انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس و نحوه تولید

انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس عبارتند از:

  • مصالح ساده
  • مصالح مرکب یا مصنوعی

و براساس نحوه تولید عبارتند از:

  • مصالح ساختمانی پیش ساخته
  • مصالح ساختمانی درجا

پنج مصالح ساختمانی که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شود

صنعت ساختمان از جنبه های مختلف ساخت و ساز خانه از مصالح ساختمانی متنوعی استفاده می کند. معماران با مهندسین سازه در مورد توانایی های تحمل بار موادی که با آنها طراحی می کنند مشورت می کنند و متداول ترین مواد بتن، فولاد، چوب، سنگ تراشی و سنگ است. هر کدام از استحکام، وزن و دوام متفاوتی دارند که باعث می شود برای مصارف مختلف مناسب باشد.

استانداردها و روشهای آزمایشی ملی وجود دارد که بر استفاده از مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز حاکم است، بنابراین می توان برای تأمین یکپارچگی سازه به آنها اعتماد کرد. معماران همچنین مواد را براساس هزینه و زیبایی شناسی انتخاب می کنند.

مصالح ساختمانی معمولاً به دو منبع طبیعی و دست ساز دسته بندی می شوند. موادی مانند سنگ و چوب طبیعی و بتن، سنگ تراشی و فولاد ساخته شده توسط بشر است. اما هر دو باید قبل از استفاده در ساخت آماده یا پرداخت شوند. در اینجا لیستی از مصالح ساختمانی است که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شود آورده شده است.

فولاد

فولاد یک آلیاژ فلز از آهن و کربن و اغلب مواد آلیاژی دیگر در ترکیب آن است تا از استحکام و مقاومت بیشتری در برابر شکست نسبت به آهن برخوردار باشد. فولادهای ضد زنگ به دلیل وجود کروم اضافی در ترکیب، در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت می کنند. از آنجا که در مقایسه با وزن و اندازه آن بسیار قوی است، مهندسان سازه از آن برای چارچوب سازه ای ساختمانهای بلند مدرن و تاسیسات بزرگ صنعتی استفاده می کنند. برخی از ویژگی های آن عبارتند از:

  • فولاد دارای نسبت های استحکام به وزن و استحکام به اندازه است.
  • این نسبت به فلزات دیگر گران است. مهندسان سازه می توانند برای انتخاب مقرون به صرفه ترین اندازه ها برای استفاده در خانه برای پشتیبانی از بار واقعی ساختمان مشورت كنند.
  • زمان نصب فولاد کمتر از بتن است.
  • در هر محیطی قابل نصب است.
  • در صورت نصب و نگهداری نادرست، فولاد می تواند در معرض خوردگی قرار گیرد

از کروم، طلا و نقره به طور کلی برای اتمام یا تزئینات استفاده می شود زیرا فاقد مقاومت کششی فولاد هستند.

بتن

بتن ماده کامپوزیتی است که از سنگدانه های ریز و درشت ساخته شده است (فکر کنید سنگ ریزه، سنگ خرد شده، بتن بازیافتی و سنگدانه های ژئوسنتتیک است) که توسط یک اتصال دهنده مایع مانند سیمان به هم متصل شده و با گذشت زمان سفت و سخت می شود. سیمان پرتلند رایج ترین نوع سیمان است و یک پودر ریز است که با گرم کردن مواد آهکی و خاک رس در کوره و افزودن گچ تولید می شود.

بنابراین بتن سیمان پرتلند از سنگ معدنی تشکیل شده است که به سیمان و آب پرتلند متصل شده است. سیمان پس از مخلوط شدن، ماده ای سنگ مانند را که تصور می کنیم بتن سفت و سخت می شود یا پخت می کند.

چوب

از میان قدیمی ترین یا شاید قدیمی ترین مصالح ساختمانی، چوب هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواصی است که آن را به یک ماده ساختمانی ایده آل تبدیل می کند – حتی در زمان مهندسی و مصنوعی بودن مصالح.

سنگ

طولانی ترین مصالح ساختمانی با دوام ترین موادی که از هزاران سال پیش در اینجا وجود داشته است: سنگ. در حقیقت، قدیمی ترین بناهایی که هنوز در جهان وجود دارند از سنگ ساخته شده اند. این مزایای بسیاری دارد، گرچه مهندسان و معماران هنگام برنامه ریزی ساختمانی با استفاده از سنگ باید نکات خاصی را در نظر بگیرند.

آجر / سنگ تراشی

در ساخت سنگ تراشی از واحدهای منفرد (مانند آجرها) برای ساختن سازه هایی استفاده می شود که معمولاً توسط نوعی ملات به هم متصل می شوند. از نظر تاریخی، آجرهای سفالی در قالب و کوره های کوره ای شکل می گرفتند. در حال حاضر قوی ترین و معمول ترین واحد تراشکاری یک بلوک بتونی است که ممکن است با فولاد تقویت شود. از شیشه، آجر و سنگ می توان در سازه های بنایی استفاده کرد.

منبع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/ساختمان/مصالح-ساختمانی

دکمه بازگشت به بالا