افزایش تعرفه گاز پرمصرف‌ها از ۱۶ آذر – خبر روزانه

معاون وزیر نفت و گاز با اعلام اخبار وزارت نفت از آیین نامه اجرایی بند ک تبصره 15 بودجه 1401 در خصوص افزایش تعرفه گاز و طرح های تشویقی آن گفت: مصرف کنندگان خانگی که مصرف گاز آنها در سرما کاهش می یابد. ماه های سال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ازای هر واحد درصد کاهش مشمول تخفیف یا پاداش پس انداز می شوند.

به گزارش خبر روزانه، مجید چگانی با اعلام ابلاغ آیین نامه اجرایی تعرفه های گاز و طرح های تشویقی از سوی دولت به وزارت نفت، در این باره توضیح داد و گفت: مشترکین خانگی که مصرف گاز آنها در ماه های سرد سال نسبت به سال گذشته کاهش می یابد. در مدت مشابه سال گذشته به ازای هر واحد درصد کاهش سه درصد تخفیف یا پاداش پس‌انداز بر روی قبض گاز آنها در مدت مشابه اعمال می‌شود و این تخفیف به میزان 45 درصد هزینه گاز قبض آنها اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: مشتریانی که مصرف آنها در ماه های بسیار سرد سال بیش از 70 درصد طرح مصرف پذیرفته شده (سقف 3 پله در جدول نردبان) نباشد، گاز 100 درصد رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: تعرفه مشترکان با مصرف سنتی در سه مرحله اول نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و قبوض آنها مانند سال های گذشته است. فقط برای مشترکین پرمصرف خانوار تعرفه افزایش یافته است یعنی از سطح چهارم تغییر تعرفه از 25 آذرماه به حساب مشترکین محترم اعمال خواهد شد.

چگانی ادامه داد: بر این اساس گاز عمومی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان تامین اجتماعی است و مصرف آنها در حد نرمال (سقف مصرف مجاز سطح 3 در هر منطقه) است رایگان خواهد بود اما در همان زمان اکنون مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان تامین اجتماعی در صورت تجاوز از این حد مصرف، مازاد مصرف آنها با نرخ های پلکانی اخذ می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: اکنون 65 درصد گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال توسط مشترکان پرمصرف (مرحله 4 تا 12) و در عین حال مصرف گاز بالا مصرف می شود. – مشترکان مصرف بیشترین میزان یارانه انرژی پنهان را دریافت می کنند. این در حالی است که بیش از 64 درصد از مشترکانی که در پله های اول تا سوم قرار دارند، تنها 35 درصد از حجم گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال را مصرف می کنند. سال و تعرفه آنها افزایش نیافته است.

وی افزود: بر این اساس به منظور عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی با موافقت هیات وزیران جریمه مصرف کنندگان بزرگ و بسیار پر گاز در نظر گرفته شده است که از 25 آذرماه قابل ارائه است. “

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس این قاعده، اماکن مذهبی، هتل ها، مساجد و … اگر بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی داشته باشند، به ازای هر 1 درصد صرفه جویی 10 واحد گاز آنها تا 40 درصد خواهد بود.

چگانی در مورد تاسیسات صنعتی نیز توضیح داد: اگر مشترکین صنعتی بتوانند تعمیرات اساسی (تعمیرات اساسی) را به فصل سرد سال موکول کنند و حداقل 5 روز متوالی مصرف را 30 درصد کاهش دهند، در قبض گاز آنها با توجه به میزان گاز صرفه جویی می شود. ذخیره شده پنج درصد تخفیف خواهد داشت.

لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه اعلام شده، مصرف مشروط در پله های اول تا سوم منطقه 3 (بیش از 50 درصد مشترکان در این منطقه مستقر هستند) به ترتیب 175، 250 و 325 مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی است. . ماهانه و محاسبه قیمت گاز مراحل اول تا سوم نسبت به سال های گذشته افزایشی نداشته و مشابه سال های گذشته است، اما محاسبه تعرفه گاز مرحله چهارم به بعد که با افزایش تعرفه مواجه خواهد شد، می باشد. که پله های 4، 5- اول و 6 نسبت به تعرفه سال گذشته 30 درصد افزایش داشته اند، قبلاً 7، 8، 9 و 10 نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته و همچنین پله های 11 و 12، که مصرف بسیار بالایی دارند به ترتیب 5 و 6 هزار تومان در هر متر مکعب محاسبه می شوند. البته این افزایش تعرفه گاز به صورت مرحله ای محاسبه می شود و تعرفه هر پله با توجه به مازاد مصرف مراحل قبلی محاسبه می شود و این محاسبات از 25 آذرماه سال جاری و تا آن زمان محاسبه می شود. با همان نرخ مصوب قبلی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا