سوت زنی| پیشقدم شدن بیمارستان‌ و مطب‌های خصوصی در افزایش غیر قانونی تعرفه‌های پزشکی!

به گزارش شفاف، این روزها بحث تعیین تعرفه های پزشکی و افزایش تماس با پزشکان در بخش های خصوصی و دولتی در کانون توجه محافل پزشکی قرار دارد و جامعه پزشکی مانند همیشه خواهان افزایش چشمگیر این تعرفه ها است.

از طرفی با توجه به تورم قابل توجه جامعه و فشار زیادی که در تامین زندگی روزمره به مردم وارد می شود، مردم معتقدند این افزایش تعرفه ها نباید زیاد باشد و کمر شما را بشکند.

اما علیرغم همه اظهارنظرهای مسئولان، کارشناسان، جامعه پزشکی و اقشار مختلف جامعه، هنوز تعرفه های جدید امسال اعلام نشده است.

در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی و برخی از پزشکان به لزوم افزایش 60 درصدی تعرفه دارو در سال جاری اشاره می کنند که تورم 48 درصدی در جامعه تا اسفند سال گذشته را رقم زده است.

در چنین شرایطی، اعلام ارقام تعرفه های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی در سال جاری نیز واکنش های بسیاری را در پی داشت؛ نرخ هایی که هنوز قطعی نشده و باید به شورای عالی بیمه واگذار شود و رسما به پزشکان و مراکز درمانی کشور ابلاغ شود.

با توجه به این توضیحات، در عمل شاهد پیشرفت برخی مراکز درمانی و پزشکان در افزایش زودهنگام تعرفه های دارو هستیم.

به عنوان مثال 10 روز پیش بیماری که برای مداوا به یکی از بیمارستان های خصوصی مرکز پایتخت اعزام شده بود، با مراجعه به متخصص ارتوپد به 67 و 700 تامان مراجعه و روند درمان را زیر نظر گرفت.

اما تنها 10 روز بعد که این بیمار برای ویزیت دوم در همان بیمارستان حاضر می شود، با درخواست منشی مبنی بر پرداخت 104 هزار و 700 تومان مواجه می شود!

این شهروند بیان می کند که وقتی به این افزایش چشمگیر بیش از 37 هزار تومانی تنها در 10 روز و مهمتر از آن اینکه هنوز تعرفه های امسال تصویب و ابلاغ نشده اعتراض کردم، او را مسخره کردم و گفتم: «برو! مرد بعدی “من با منشی ملاقات کردم.

نکته دوم یکی دیگر از شهروندان می گوید این هفته برای عیادت پای پدرم به ارتوپد مراجعه کردم. این پزشک برای ویزیت بیماران از جمله پدرم 200 هزار تومان دریافت کرده است.

تعرفه های جدید هنوز تصویب نشده است

سعید کریمی معاون وزیر بهداشت وی در خصوص وضعیت تعرفه های پزشکی در سال 1401 گفت: ارقام مربوط به تعرفه های پزشکی در سال جاری در شورای عالی بیمه تصویب شد اما چون هنوز اعلام نشده است نمی توانم ارقام مربوطه را نام ببرم.

معاون وزیر بهداشت افزود: اما مصوبات برای نهایی شدن و ارائه به دولت به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. طبق قولی که به ما داده شده، این هفته یا هفته آینده تعرفه ها در هیات وزیران مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی، پیشنهادات مختلف وزارت بهداشت در خصوص تعرفه ها. البته شورای عالی بیمه شامل نماینده وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دبیر شورای عالی بیمه، نمایندگان شرکت های بیمه و… است و بحث افزایش نرخ چکشی مطرح است. در حال حاضر میزان افزایش تعرفه ها مشخص نشده و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کریمی معتقد است این ارقام نزدیک به افزایش 28.5 و 30 درصدی است که البته قطعی نیست و باید منتظر تصمیم هیئت دولت بود. البته لازم به ذکر است که با توجه به رشد بالای دستمزدها بار بیمارستان افزایش می یابد. در نتیجه پیشنهاد افزایش تعرفه ها حدود 28.5 درصد و 30 درصد بود که البته همانطور که اعلام کردم قطعی نیست و تایید نمی شود و تصمیم گیری نهایی با هیئت وزیران است.

* هنوز تعرفه 1401 اعلام نشده است

از سوی دیگر محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران وی در خصوص اظهارات ضد و نقیض درباره افزایش تعرفه های خدمات درمانی توضیح داد: هنوز تعرفه 1401 ابلاغ نشده است و دولت و نظام پزشکی وام هایی را برای افزایش بار هزینه های مردم و پرداخت های جیبی ارائه می کنند و امیدواریم نتیجه این افزایش یابد. در هفته های آینده اعلام خواهد شد.”

به هر حال، اگرچه جامعه هم قدردان جامعه پزشکی است، اما لزوم رعایت قانون و عدم قانون شکنی امری ضروری و مورد انتظار جامعه پزشکی است و مردم از مسئولان حوزه سلامت به ویژه وزارت بهداشت انتظار دارند که تعرفه های پزشکی را افزایش دهند. توانمندی اقشار مختلف جامعه و تعیین مبلغ معقول، ثانیاً قبل از ابلاغ رسمی نهادهای مسئول، شاهد این تخلف و دریافت پیشگیرانه تعرفه های پزشکی نباشند.

در خاتمه به مخاطبان این خبرگزاری و مراجع بهداشتی اطلاع رسانی می شود که نام و اطلاعات بیمارستان و متخصص ذکر شده در گزارش توسط خبرگزاری آنلاین خبر روزانه محفوظ است و در صورت لزوم به مراجع قانونی مخابره خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آنلاین خبر روزانه

دکمه بازگشت به بالا