توضیح وزیر نیرو درباره نگرانی های زیست محیطی مطروحه درباره افتتاح تصفیه خانه ششم تهران

وزیر انرژی برخی از انتقادات ابراز شده در ارتباط با پروژه پالایشگاه ششم تهران را که طی هفته های اخیر افتتاح شده است و نگرانی های زیست محیطی در این زمینه را توضیح داد.

به گزارش خبر روزانه ، رضا انرژی آدرکانیان وزیر نیرو ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب و آب جاری اظهار داشت: درست است که حدود 45 روز از سال آبی می گذرد اما نسبت به سال قبل دوش می گیرد. سال و حتی کمتر از بلند مدت است.

وی افزود: در حال حاضر فعالیت های مربوط به ساخت مهندسی رودخانه ها و لایروبی در حال انجام است اما امروزه نگران جاری شدن سیل نیستیم و امیدواریم میزان بارندگی ها افزایش یابد.

وی گفت: پیش بینی ما این است که میزان بارندگی در پاییز کمتر از سال گذشته و به طور متوسط ​​در یک دوره طولانی خواهد بود ، اما امیدواریم که این در زمستان جبران شود.

اردکانانیان با اشاره به اسکن هفتگی AB در ایران گفت: “در این مرحله ، ما از 250 پروژه تاکنون 125 پروژه به اتمام رسانده ایم ، از 50 تریلیون تام پیش بینی شده 32 تریلیون تن سرمایه گذاری شده است و امیدواریم که طبق پایان برنامه ، تا پایان سال ” این پروژه ها همچنین در زمینه های تأمین آب ، برق و فاضلاب به بهره برداری می رسد.

وی گفت: فردا یک پروژه بسیار بزرگ در زمینه حفاظت ، توسعه پایدار ، توسعه کشور و همچنین موضوع آب در ارتباط مستقیم با تولید در سال جهش تولید با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود ؛ این پروژه – شیرین سازی آب دریا و حمل و نقل آن از راه دور با استفاده از چندین پمپ در فلات مرکزی ایران.

وزیر نیرو افزود: “با توجه به میزان ارتباط ما با دریا در شمال و جنوب ؛ در واقع ما این آب را به عنوان منبع پایدار برای استفاده در بخشهای مختلف در نظر می گیریم. ما از آب دریا به دو روش استفاده می کنیم ؛ یکی بدون نمک زدایی و آب نمک و دیگری با نمک زدایی. ما مطالعه کردیم نیازهای 17 استان کشور در مناطق ساحلی و فلات مرکزی ایران ، و این مطالعات تکمیل شده و نیازها مشخص شده است. در طول فصل استفاده از آب دریا بدون آب شیرین کن ، ما 26 میلیارد متر مکعب در سال مجوز داده ایم و هنوز هم 13 میلیارد متر مکعب استفاده می کنیم ، که 3 میلیارد متر مکعب آن برای آبزی پروری و 10 میلیارد متر مکعب برای خنک سازی تأسیسات صنعتی و نیروگاه هاست.

اردکانانیان گفت: در زمینه نمک زدایی و نمک زدایی آب دریا ، ما مجوز 8.2 میلیارد متر مکعب را داده ایم و هنوز 760 میلیون متر مکعب در استان های مختلف استفاده می شود ؛ نسبت نمک و آب شیرین 3 به 1 است که در برنامه فردا 450 است. میلیون متر مکعب آب نمک شیرین سازی خواهد شد و در نهایت 150 میلیون متر مکعب آب شیرین در استانهای هرمزگان ، کرمان و یزد آماده مصرف خواهد بود.

وی ادامه داد: این مقدار آب شیرین در فازهای مختلف وارد مناطق مصرفی می شود. در مرحله اول ، که فردا انجام می شود ، با احداث 330 کیلومتر تونل و ایستگاه های مختلف پمپاژ و تاسیسات الکتریکی لازم ، حدود 70 میلیون متر مکعب آب وارد استان کرمان و منطقه سیرجان می شود. بخشی از این آب در استان هرمزگان خود برای آشامیدن و صنعت استفاده می شود. بنابراین ، به ویژه ، برنامه هایی که فردا اجرا می شود ، شیرین سازی آب دریا برای استفاده در استانهای هرمزگان و کرمان در بخشهای آشامیدنی و صنعتی است. این پروژه با داشتن تعدادی از ملاحظات فنی ، اقتصادی و زیست محیطی آغاز چنین پروژه هایی است که نیازهای صنعت را برآورده می کند و منابع آب بیشتری را به بخش آشامیدنی و بهداشت در کشور هدایت می کند.

وزیر نیرو همچنین در مورد انتقاد از ششمین پروژه تصفیه خانه فاضلاب تهران که در هفته های اخیر افتتاح شد و موارد زیست محیطی در این زمینه گفت: سد امیرکبیر 57 سال پیش افتتاح شد و در حال بهره برداری است. از طرف دیگر ، رودخانه کرج به طور متوسط ​​حدود 460 میلیون متر مکعب بود و در سالهای مرطوب این رودخانه به 600 میلیون متر مکعب در سال می رسید ، اما در سالهای خشک این رودخانه حدود 300 میلیون متر مکعب داشت ، توزیع این رودخانه بر اساس سالها در مورد نوشیدن و مراقبت های بهداشتی در تهران از ابتدا 320 میلیون متر مکعب بود ، اما وجود آب و تخصیص یکی از این مسائل و همچنین وجود یک تصفیه خانه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اردکانانیان اضافه کرد: آبی که از رودخانه کرج به تهران می رود در سالهای اخیر توسط تصفیه خانه های 1 و 2 پوندی محدود شده است که ظرفیت تصفیه بیش از 260 میلیون متر مکعب در سال را نداشتند ، بنابراین 60 میلیون متر مکعب که تهران باید داشته باشد اختصاص داده شده ، استفاده نشده بنابراین تونل 30 کیلومتری که در سالهای 1991 و 1992 تکمیل شده بود ، به دلیل نبود تصفیه خانه تخلیه نشد ، اما پس از اتمام تصفیه خانه ششم و باز شدن آن ، تونل تخلیه شد.

وی همچنین در مورد نیازهای زیست محیطی استان آلبورگ اظهار داشت: در قسمت سد کاراژ حدود 60 میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی وجود دارد که با رسیدن به مخزن بیلگان به 75 میلیون متر مکعب افزایش می یابد که از این نظر مشکلی برای تأمین آب لازم ندارد. مشکلی وجود ندارد و در صورت بروز مشکل نیاز به تأمین آب سد کرج است. از طرف دیگر ، مصرف آشامیدنی و بهداشتی در استان البرز حدود 270 میلیون متر مکعب در سال است که 20٪ از این مقدار توسط آبهای سطحی سدهای امیرکبیر و طالقان استفاده می شود. بر اساس تحقیقات ، افزایش سهم استان البرز در بخش آبهای سطحی 100٪ امکان پذیر بوده است. بدون شک ، هموطنان ما تأثیر این افزایش انتشار را در مصرف آب خود خواهند دید. بنابراین هم شهروندان ما در غرب و جنوب غرب تهران بزرگ و هم شهر پرند از آب با کیفیت استفاده می کنند و این تأثیری منفی بر نیازهای زیست محیطی رودخانه نخواهد داشت و سهم البرز از منابع سطحی 55 میلیون متر مکعب است. 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و جای نگرانی نیست و مردم باید این موفقیت را افتخارآمیز و مهم بدانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا