زمان تزریق دز یادآور واکسن کرونا/محدودیت‌های سنی برای تزریق دز چهارم

وزارت بهداشت اعلام کرد: تمامی افراد بالای 18 سال و افراد 12 تا 18 سال که به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی مبتلا هستند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای جدی هستند، پس از شش ماه دوز تقویتی واکسن کرونا دریافت کنند. از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است. اما باید پرسید دوز تقویت کننده واکسن چقدر باید باشد؟، چه تعداد عوارض دارد؟، برای بیماران خاص و مبتلایان به سرطان کدام واکسن باید استفاده شود؟

به گزارش خبر روزانه، پس از اعلام چهارمین نوبت واکسن کرونا در کشور، وزارت بهداشت به سوالات مختلف درباره دوز یادآوری واکسن کرونا به شرح زیر پاسخ داد:

– آیا هنگام تجویز نوبت چهارم واکسن، استفاده از واکسن خاصی ضروری است؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. بنابراین به تمامی افرادی که بیش از شش ماه از نوبت قبلی گذشته اند، توصیه می شود برای واکسیناسیون نوبت بگیرند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

– نوع واکسن دوزهای قبلی مربوط به دوره چهارم است، یعنی کدام واکسن را زدیم، حالا باید چه کنیم؟

لازم به ذکر است که دریافت واکسن تقویت کننده مهمتر از تزریق واکسن است.

– اگر فردی واکسینه نشده باشد، می تواند نوبت چهارم را مصرف کند یا فقط برای افرادی است که نوبت اول، دوم و سوم را زده اند؟

هرکسی که علیه کووید-19 واکسینه نشده باشد، بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارد. بنابراین آن فرد باید در اسرع وقت مراجعه کند و اولین دوز واکسن را دریافت کند و یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کند.

– واکسن های ایرانی از نظر کیفیت و کارایی چقدر قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و داخلی آزمایشات بالینی را پشت سر گذاشته اند و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی داشته اند. علاوه بر این، مقایسه وضعیت عفونی در کشور ما و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین نتیجه واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از این بیماری است. در همان زمان از واکسن های مختلفی استفاده شد.

– برخی می گویند فقط باید واکسن کرونا را معرفی کرد که ماهیتی پروتئینی دارد و بقیه واکسن ها جواب نمی دهد. آیا این درست است؟

انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان تقویت کننده استفاده کرد. بنابراین به تمامی افرادی که بیش از 6 ماه از نوبت قبلی خود می گذرد، توصیه می شود برای واکسیناسیون نوبت بگیرند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

– آیا با زدن واکسن از خود در برابر کرونا محافظت می کنیم و دوباره به کرونا مبتلا نمی شویم؟

مهمترین مزیت و دلیل واکسن کووید-19 جلوگیری از شکل شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ می شود. بنابراین هنوز احتمال ابتلا به بیماری حتی احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری وجود دارد، اما احتمال این اتفاق در افراد کاملا واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

– احتمال بروز عوارض جانبی هنگام تزریق واکسن به بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن ضد کووید 19 در کشورهای مختلف جهان تزریق شده است و بیش از 150 میلیون تزریق علیه واکسن کرونا در کشورمان انجام شده است. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها معمولا خفیف و قابل تحمل است. مهم ترین عوارض جانبی درد در محل تزریق، بی حالی، ضعف یا خستگی است که در عرض دو تا سه روز از بین می رود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-19 و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

– تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن های ایرانی چیست؟

واکسن‌های ضد کووید-۱۹ با استفاده از فناوری‌های مختلفی تولید می‌شوند. در تولید واکسن AstraZeneca از ویروس آدنوویروس شامپانزه (غیر بیماریزا برای انسان) به عنوان حاملی برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده شد و این به اصطلاح پایه ناقل است. سایر واکسن ها با فناوری های مختلف مانند تکثیر ویروس و سپس غیرفعال کردن آن (واکسن ویروسی غیرفعال)، استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی ژن و تکثیر در رده های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا بخشی از ویروس. زنجیره ژنومی (RNA) و تولید واکسن‌ها (واکسن‌های ژنتیکی) انجام شد.

– تجویز نوبت چهارم واکسن چه زمانی بود و آیا هنوز هم لازم است قبل از پایان سال واکسن زده شود؟

وضعیت بیماری کرونا در جهان و داخل کشور به دقت رصد می شود، تصمیمات بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص معرفی واکسن کووید 19 اتخاذ می شود. بنابراین، یادآوری مجدد یا خیر بستگی به شرایط و اطلاعات و یافته های جدید در ماه های آینده دارد. برخی از محققان بر این باورند که برای حفظ مصونیت در برابر ویروس کووید-19، احتمالاً هر سال نیاز به ادامه واکسیناسیون خواهیم داشت.

— آیا محدودیت سنی برای تزریق و دوز چهارم وجود دارد؟

به همه افراد بالای 18 سال که شش ماه از قرار قبلی خود سپری کرده اند توصیه می شود برای یادآوری ثبت نام کنند. افراد در گروه سنی 12 تا 18 سال اگر از بیماری هایی رنج می برند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند یا بیماری های زمینه ای شدید دارند، در صورتی که شش ماه از آخرین دوز دارو گذشته باشد، کاندیدای دریافت واکسن تقویتی هستند. افراد زیر 12 سال برای ثبت نام نیازی به یادآوری ندارند.

– مخصوصاً برای افراد بیمار و انکولوژیک از کدام واکسن استفاده شود؟

تمام واکسن های موجود را می توان برای این افراد استفاده کرد.

– آیا می توان فردی که سرما خورده یا مبتلا به کرونا است واکسینه کرد؟

به افراد مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

– آیا برای دریافت واکسن باید روزه بگیرید یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنید؟

برای دریافت واکسن نیازی به گرسنگی نیست. پس از تزریق واکسن، به افراد توصیه می شود 15 تا 20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون بمانند. افرادی که سابقه ضعف شدید پس از هر تزریق یا نمونه خونی دارند باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که واکسن را تجویز می کند اطلاع دهند و باید استراحت کنند و چند دقیقه پس از تزریق دراز بکشند. برای تزریق واکسن مصرف صبحانه قبل از ویزیت توصیه می شود. همچنین نوشیدن مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از واکسن مفید است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا