ساخت دامداری ارزان

تأمین گوشت و فرآورده‌های دامی به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی بشر نیاز به مراقبت و نگهداری دام در محیطی کاملاً بهداشتی و سالم دارد. سوله دامداری یک مکان مناسب برای نگه‌داری دام و حیوانات است. و دو نوع مناسب از سازه هستند که برای مراقبت از دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.دام گستره وسیعی از حیواناتی است که برای استفاده از پوست، شیر، گوشت، پشم و سایر بخش‌های آن‌ها نگهداری می‌شوند. دامداری به عنوان یکی از زیرشاخه‌های کشاورزی در کنار دامپروری از جمله اهداف نگهداری و مراقبت از حیوانات به شمار ‌می‌رود.

ساخت سوله گاوداری ارزان با بهره گیری از فناوری های نوین | سوله مارکت

علاوه بر این به کار بردن تجهیزات و امکاناتی از قبیل دستگاه‌های تهویه هوای مناسب، وسایل سرمایشی و گرمایشی، تأمین روشنایی، محل نگهداری علوفه و … نیز قابل‌توجه است. یکی دیگر از موارد مهم در ساخت سوله دامداری، قیمت ارزان و نصب آسان آن است.

با وارد شدن ها به صنعت دامداری و رعایت اصولی و طراحی ساخت آن‌ها، دامداری بیشتر از قبل رونق گرفت. در حالت کلی برای ساخت سوله دامداری بیشتر از نوع سوله سبک به روش استفاده می‌شود. متریال به کار رفته در این روش از جنس فولاد گالوانیزه، خود نگه‌دار بدون نیاز به اسکلت‌بندی یعنی تیر و ستون است.

ساخت سوله دامداری

برای ساخت سوله دامداری باید نکاتی از جمله جنس متریال استفاده شده در سازه، ابعاد، طول، عرض، ارتفاع ورق‌های فولادی گالوانیزه، اسکلت سازه و ساختار فلزی را در نظر گرفت. علاوه بر این سوله دامداری باید به نحوی ساخته شود که از استحکام کافی در برابر حوادثی مانند زلزله، طوفان، برف، باران و… برخوردار باشد. تمامی موارد گفته شده بسته به نوع کاربرد و موقعیت مکانی احداث سوله دامداری باید محاسبه و مشخص شده باشد.

سوله‌های تیرورقی به دلیل قابلیت‌هایی که دارد در ساخت سوله دامداری بیشترین کاربرد را دارند. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به مقاومت و کیفیت بالا، استحکام، زیبایی ظاهری، تسهیل در نصب و دمونتاژ کردن اسکلت سازه، استفاده از به جای فولادی و افزایش ایمنی سوله اشاره کرد. وزن این نوع سوله نسبت به سایر انواع بیشتر است که افزایش قیمت سوله دامداری را به همراه خواهد داشت.

سوله دامداری ساخته شده به این روش دارای ارتفاعی معادل با ۵/۲ تا ۳ متر و طول دهانه ۱۲ متر است. مقدار این ارتفاع متناسب با نوع دام (گاو، گوسفند و…) و تعداد آن‌ها می‌تواند متغیر باشد.

موقعیت مکانی سوله دامداری

به منظور پیشگیری از ایجاد مشکلات مربوط به نگه‌داری از دام برای انسان‌ها، نیاز است تا سوله دامداری در منطقه‌ای خارج از شهر ساخته شود تا دام‌ها نیز از آلودگی‌های شهری به دور باشند. هر چه میزان فاصله‌گذاری این سوله‌ها در اطراف شهر بیشتر باشد در مقابل سلامت دام‌ها و هم چنین عدم شیوع بیماری‌های دامی در انسان‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

برای اجرای سوله دامداری، بهتر است مکانی با سطح شیب‌دار و به سمت بالا به کار برده شود. علت این کار جلوگیری از تجمع آب‌های سطحی و بارشی در محل نگه‌داری دام‌ها و تخلیه آسان است. برای استخراج بوی نامطبوعی که در دامداری جمع می‌شود، بهتر است زمین سوله در موقعیتی باشد که باد به آن بوزد البته باید این قرار گرفتن در معرض باد به صورتی باشد که امکان آتش‌سوزی به حداقل میزان خود برسد.

ایجاد کردن فضای سبز در اطراف سوله علاوه بر ایجاد محلی برای چراندن دام‌ها به شما در تهویه هوای مطبوع کمک شایانی خواهد کرد. قرار گرفتن سوله دامداری به‌نحوی‌که رو به نور خورشید باشد باعث می‌شود تا دام‌ها در برابر نور آفتاب قرار گرفته و سلامتی آن‌ها را تضمین کند. محل انبار علوفه باید جایی باشد که امکان حریق در آن کمتر است. علاوه بر این تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش‌سوزی باید در انبار علوفه تعبیه شده باشد.

هزینه ساخت سوله دامداری بسته به عوامل متعددی می‌تواند متغیر باشد. نوع کاربری سوله، متریال به کار رفته در سازه، ابعاد سوله اصلی و هم چنین سوله‌های دیگر و تجهیزات و امکانات استفاده شده در ساختار سوله از جمله معیار‌هایی هستند که در تعیین قیمت سوله دامداری نقش به سزایی دارند.

نوع کاربری سوله

برای نگهداری از دام می‌توان دو نوع سوله با اندازه آزاد یا سالن‌های سنتی در متراژ‌های کوچک‌تر از ۳۰۰ متر را به کار برد. سوله اندازه آزاد موجب بهره‌وری بالا از فضا و افزایش راندمان کاری می‌شود.

متریال به کار رفته

نوع متریال و کیفیت فولاد استفاده شده در ساخت بسته به عملکرد و کاربری که دارد.

ابعاد سوله

یکی از قابلیت‌های سوله دامداری، ساخت آن در ابعاد و اندازه‌های سفارشی مشتری است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که هر چه بزرگ‌تر باشد در نتیجه فضای بیشتری ایجاد شده و می‌توان حجم بالایی از دام و تجهیزات را در آن به کار گرفت.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، نوع دام (گوشتی، شیرده، گوسفند،گوساله و …)، تعداد دام، تجهیزات به کار رفته در سوله، سوله‌های دیگر مانند انبار علوفه، محل نگهداری سموم و دفع آفات و … نیز در هزینه‌های نهایی ساخت این نوع سوله دارای اهمیت هستند.

راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های ساخت سوله دامداری وجود دارد که می‌توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان ساخت و فروش ما در سوله سازی اعتماد سازه، تماس گرفته تا ضمن بررسی موقعیت مکانی، شرایط، تجهیزات مورد نیاز و بودجه شما، خواسته شما را با مناسب‌ترین قیمت اجرایی کنند.

نتیجه گیری

سوله دامداری جایگزین مناسب و مدرنی برای نگهداری از انواع دام‌ها است. برای ساخت این نوع سوله توجه به موقعیت مکانی، میزان استحکام و مقاومت آن در برابر حوادث، تجهیزات به کار رفته در آن، تأمین تهویه هوای مطبوع و … برای داشتن یک سوله استاندارد و مناسب برای دام، لازم و ضروری است.

شرکت ما با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان در ساخت سوله، به عنوان برترین مجری سوله در کشور شناخته شده است که می‌تواند در ارائه خدمات ساخت‌وساز سوله دامداری از ابتدا تا انتها در کنار شما باشد؛ کانگهداری دام به منظور رسیدن به دو هدف است: دامداری و دامپروری. برای دامداری و دامپروری باید مکان مناسبی تعبیه شود.

هدف از نگهداری دام استفاده از گوشت، پشم، پوست، شیر و… حیوان است. از جمله حیواناتی که در دامداری پرورش داده میشوند گاو، گوسفند و بز هستند که بیشترین کاربرد را در زنجیره غذایی ما انسانها دارند. برای داشتن مکانی مناسب همراه با تجهیزات لازم برای نگهداری دام باید نکاتی را مد نظر قرار داد. در طراحی خرپا با قوطی به‌صورت دو شیب، دو خرپای تک‌شیب را از سمت ضلع قائمه کنار یکدیگر قرار می‌دهند.

ساخت سوله دامداری برای گاوداری

همیشه قبل از ساخت سوله محاسباتی را بر اساس نوع سوله ای که می خواهیم بسازیم را انجام می دهیم. در ساخت سوله گاوداری سنتی و مدرن هم با توجه به حساسیتی که در نگهداری دام وجود دارد، باید همه جوانب را بسنجیم. برای ساخت سوله دامداری، سوله سبک (تیرورقی و خرپایی) کاربرد بیشتری دارد.

سوله های خرپایی که محدودیتی در ساخت دهانه ندارند، برای گاوداری ها مناسب‌تر هستند. در ساخت این سوله ها هیچ محدودیتی در ارتفاع دهانه سوله وجود ندارد و در صورت نیاز به دهانه با ارتفاع بالا، سوله دامداری خرپایی با ارتفاع مناسب طراحی و ساخته می‌شود. سوله های UBM به علت رعایت نشدن موارد بهداشتی پیشنهاد نمیشود.

موقعیت مکانی سوله دامداری

زمینی که برای دامداری انتخاب میشود باید دور از محل سکونت انسان و در سطح شیب دار و بالایی قرار داشته باشد تا آبهای سطحی و بارشی به آن مکان نفوذ پیدا نکند و تخلیه آبهای بارشی و فاضلاب راحت انجام شود.

برای نگهداری گاو و گوسفند باید مکانی با کیفیت و مستحکم باشد. علاوه بر مکان نگهداری گاوها و گوسفندان، تجهیزات جانبی همانند تهویه هوای مناسب، وسایل گرمایشی و سرمایشی، روشنایی، محل علوفه دام و… نیز جزو ملزومات اساسی نگهداری دام میباشد.

زمین سوله گاوداری صنعتی و مدرن باید جایی باشد که باد به آن بوزد تا بوی نامطبوع مستخرج از دامداری را خارج کند. هر چند باد موجب گسترش آتش سوزی میشود از این رو باید اصولی به این موضوع پرداخته شود. میتوان با ایجاد فضای سبز در اطراف سوله گاوداری به تهویه هوا کمک کرد.

همینطور جهت زمین و سوله دامداری رو به آفتاب ساخته شود تا دامها در مقابل نور خورشید قرار گیرند چرا که برای سلامتیشان مهم است. سوله دامداری علاوه بر این قابلیتها، باید دارای قیمت ارزان باشد.

انبار غذای دام باید جایی باشد تا کمتر در معرض آتش سوزی قرار بگیرد. تجهیزات آتش نشانی حتما باید در کنار انبار علوفه قرار بگیرد تا در مواقع بروز آتش سوزی دسترسی راحتتر باشد.

تقسیم بندی مساحت دامداری صنعتی و مدرن

دامداری های صنعتی و مدرن با توجه به متراژ اولیه زمین، تعداد راس گاو و گوسفندان و انبار علوفه به قسمتهای مختلفی با ابعاد مختلف تقسیم بندی میشود. آغل، علف خور و آخور، بهار بند، محل تخلیه کود، انبار علوفه، اتاق زایمان، حمام، سالن شیر دوشی، سالن پشم زنی و سالن ذبح از جمله مکانهایی هستند که در یک دامداری صنعتی مورد نیاز است.

ساخت آغل در سوله دامداری صنعتی و مشخص کردن ارتفاع آغل

آغل محل نگهداری، استراحت و خواب دام است. برای ساخت آغل باید تعداد راس دام مشخص باشد و بر اساس تعداد راس گوسفندان و گاوها، مساحت آغل محاسبه می شود. بهترین مکان برای آغل سوله میباشد.

البته سن و وزن دام در متراژ آغل نکته مهمی است. فضای لازم برای نگهداری گاو، گوساله، گوسفند، بره، میش و گاو آماده زایمان و بره کوچک متفاوت است. علاوه بر این فضا متراژی جهت راهرو باید در نظر گرفت دقیقا مثل حاشیه کنار زمین ورزشی در سوله ورزشی.

با توجه به شرایط آب و هوایی ارتفاع آغل متفاوت است. ارتفاع آغل حداقل باید 2 متر باشد هر چقدر ارتفاع آغل بیشتر باشد هوای بیشتری جریان پیدا میکند. در مناطق سردسیر ارتفاع آغل 2/5 متر، در آب و هوای معتدل 2/75 متر و در شرایط آب و هوای گرم 3 متر میباشد. در صورتیکه تعداد دامها بیش از حد باشند این ارتفاع تا 4 متر نیز میتواند تعبیه شود.

ساخت سقف برای سوله دامداری

پوشش سقف سوله دامداری میتواند از ورق گالوانیزه و یا پوشش های دیگر باشد. سقف سوله دامداری باید شیبدار باشد. برای سوله هایی با عرض کم شیب سقف سوله در حدود 5 متر و به صورت یک طرفه و برای ابعاد بزرگتر سقف به صورت هشتی ساخته میشود. در آغلهایی که بسته باشند نورگیری به کمک پنجره هایی که در یک طرف آغل یا دو طرف آغل تعبیه میشوند انجام میشود.

ساخت درب و پنجره برای سالن دامداری

معمولا ارتفاع پنجره ها از زمین تا 2 متر است و توصیه میشود پنجره ها به شکل چهارگوش باشند تا نورگیری به صورت کامل انجام شود. عرض درب سوله آغل بنا بر تعداد گله متغیر میباشد اما معمولا این ابعاد بین 1/5 تا 3 متر میباشد. هدف از آموزش طراحی سوله ارائه دانش و مهارت های مورد نیاز افراد برای ایجاد طرح های سوله ایمن، کاربردی و زیبایی شناختی است که نیازهای خاص پروژه های آنها را برآورده می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا