برترینهای کسب و کارعمومی

طرز تهیه بلغور گندم نذری

آش بلغور گندم یکی از انواع آش‌های خوشمزه و لذیذ است که برای شب‌های سرد زمستانی و روزهای پاییزی بسیار مناسب و دلچسب است، روش آماده کردن و پخت این آش خوش طعم و ساده و مقوی خیلی راحت و سریع است، برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله در ادامه با همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بلغور گندم ۱ پیمانه
نخود ½ پیمانه
لوبیا چیتی ¼ پیمانه
سبزی آش ۱ پیمانه
پیاز درشت ۱ عدد
آب نارنج یا آبغوره ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
گوشت گوسفند ۱۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار لازم
سیر داغ به مقدار لازم

مرحله اول

برای تهیه ابتدا نخود و لوبیا چیتی را در از شب قبل در آب خیس کنید تا نفخ آن‌ها از بین برود و در طول این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا هنگام طبخ غذا سریعتر پخته شوند، بلغور گندم را هم در یک ظرف دیگر با آب خیس کنید تا نفخ آن ‌هم گرفته شود.

مرحله دوم

قبل از طبخ غذا نخود و لوبیا چیتی را در دو ظرف جداگانه بریزید و مقداری آب به آن‌‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به مدت تقریبا ۲ تا ۳ ساعت خوب بپزند، وقتی که نخود و لوبیا کاملا پختند و نرم شدند از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم

سپس گوشت را که بهتر است گوشت گوسفند باشد چند تکه کنید و در یک قابلمه بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و سپس یک پیاز و مقداری فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا کامل بپزد.

مرحله چهارم

بعد یک پیاز را نگینی خرد کنید یا با رنده ریز رنده کنید و سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیاز‌ها را در آن تفت دهید تا سبک شوند و سپس زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها طلایی شوند.

مرحله پنجم

بعد گوجه‌ها را تمیز بشورید و با رنده ریز رنده کنید تا کاملا پوره شوند و سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا گوجه رنگ خودش را پس بدهد و کمی آب آن جمع شود بعد فلفل سیاه را هم اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن در ترکیب مواد پخش شود.

مرحله ششم

بعد از آن بلغور گندم را به مواد اضافه کنید و ۱۰ پیمانه آب را هم روی مخلوط مواد بریزید و بگذارید تا بلغور کاملا پخته و شکفته شود، در طول این مدت درب قابلمه را نبندید چون مخلوط سر میرود و هرچند دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله هفتم

سپس نخود و لوبیا پخته شده را به بلغورهای گندم اضافه کنید و هم بزنید و بعد مقداری سبزی تازه آش که شامل گشنیز، جعفری، اسفناج، شوید و تره است را تمیز بشورید و ریز خرد کنید و به مواد آش اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله هشتم

بعد از آن گوشت را که کامل پخته است ریش ریش کنید و به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید، سپس مقداری نمک و آبغوره را هم روی مواد بریزید و اجازه دهید تا آش کاملا بپزد و جا بیفتد، در طول این مدت هرزگاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله نهم

اگر در زمان پخت مقدار آب آش کم شد کمی آب جوش به آن اضافه کنید و هم بزنید و در فاصله پخت یک پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید و در تابه با مقداری روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید و در اواخر پخت آش به آن اضافه کنید و هم بزنید.

آش بلغور برای 100 نفر | آش بلغور گندم مشهدی | طرز تهیه آش بلغور گندم بدون سبزی

مرحله دهم

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود سپس نعناع را در آن سرخ کنید، بعد مقداری هم پیاز داغ درست کنید یا اگر از قبل دارید از آن استفاده کنید، به دلخواه خودتان می‌توانید مقداری هم سیر داغ درست کنید.

مرحله یازدهم

بعد از پخت کامل آش قابلمه را از روی حرارت بردارید و آش بلغور گندم را در ظرف مناسب بکشید و با مقداری پیاز داغ و نعناع داغ و کمی سیر داغ تزئین کنید و به عنوان یک وعده کامل غذایی یا یک میان وعده مقوی و خوشمزه سرو کنید.

طرز تهیه آش بلغور گندم به روش نذرطرز تهیه حلیم گندم ساده به 4 روش برای نذری؛ حلیم با بلغور گندم

ی با طعمی بی نظیر

5 2

منبع: سایت حاشیه نیوز

دکمه بازگشت به بالا