قهوه برای چه کسانی مضر است

کودکان و نوجوانان از چه منابعی کافئین مصرف می کنند؟

بسیاری از کودکان و نوجوانان کافئین مصرف می کنند. منبع اصلی این ماده شیمیایی برای کودکان زیر 12 سال نوشابه است. مانند کولا که حاوی مقادیری کافئین است اما نسبت کمتری به قهوه دارد.

کودکان و نوجوانان همچنین می توانند  قهوه فوری موکا را از بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها، از جمله شکلات، شیر شکلات وکاکائو دریافت کنند.

علاوه بر این، برخی از داروهای بدون نسخه که ممکن است بچه ها مصرف کنند، مانند Excedrin، منابع قابل توجهی از کافئین هستند. اما قهوه منبع اصلی کافئین در بین آمریکایی های 12 سال به بالا است.

بر اساس سال ها تحقیق  در مورد اثرات قهوه بر نوجوانان، اطمینان داشته باشید که یک فنجان قهوه روزانه به بچه های بالای 12 سال آسیب نمی رساند البته تا زمانی که از سایر منابع کافئین دوری کنند.

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم | قهوه اسپرسو برای چه کسانی مضر است | قهوه برای چه سنی مضر است

یک فنجان  قهوه لاته گانودرما دکتر بیز همراه با یک تکه شکلات می تواند بچه ها را در معرض بیش از میزان کافئین مجاز روزانه یعنی 100 میلی گرم قرار دهد.

اما این میزان برایبزرگسالان می تواند حتی بیش از 400 میلی گرم کافئین باشد، که می توانند آن را از نوشیدن روزانه چهار فنجان قهوه دریافت کنند.

اثرات قهوه و عوارض جانبی مصرف بیش از حد آن

در قهوه هات چاکلت دکتر بیز داشتن کافئین زیاد می تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی کودکان و نوجوانان داشته باشد، مانند قرار دادن آنها در حالت روحی بد، محروم کردن آنها از خواب و انجام رفتار های مخرب مانند ریسک پذیری و پرخاشگری قرار دهد!

قهوه همچنین می تواند باعث شود برخی از کودکان احساس خفگی، عصبی و اضطراب یا حالت تهوع کنند. این می تواند ضربان قلب و فشار خون آنها را نیز تغییر دهد.

در بعضی موارد، مصرف بیش از حد کافئین باعث می شود دچار پیش فعالی شوند.

بچه ها خواب کافی ندارند!

بنیاد ملی خواب در نیویورک، به نوجوانان توصیه می کند که حدود 9 ساعت خواب در شب داشته باشند. اما مطالعات نشان می دهد که به طور متوسط بچه ها به ویژه در دبیرستان بسیار کمتر از این می خوابند. لطفا جدول بالا را ببینید!

رنگ مشکی، میزان خواب لازم شبانه برای نوجوانان است و خط قرمز میزان خوابیدن نوجوانان است!

افسانه های قدیمی اثرات قهوه و نقض آنها با علم جدید

برخی بزرگسالان ممکن است به بچه ها بگویند که نوشیدن کافئین باعث کاهش رشد آنها می شود. دو دلیل وجود دارد که برخی از مردم چنین فکر می کنند.

اول، مردم قبلاً فکر می کردند کافئین می تواند میزان کلسیم در استخوان های شما را کاهش دهد، که باعث می شود قد شما رشد نکند.

دوم، کافئین که در روز مصرف می شود می تواند خواب شب شما را کاهش دهد. هورمون رشد، که باعث رشد شما می شود، در اوایل خواب آزاد می شود. بنابراین ایده این بود که خواب کم باعث رشد کمتری می شود.

معلوم و اثبات شد که هیچ یک از این نگرانی ها معتبر نبودند. یک مطالعه که به مدت شش سال 81 نوجوان را دنبال کرد، هیچ ارتباطی بین کافئین و تراکم استخوان مشاهده نکرد.

چه زمانی قهوه بنوشید؟

براساس بهترین کار علمی که در دسترس است، من به سه فرزندم اجازه داده ام که یک بار در روز اون هم صبح، یک فنجان قهوه بخورند.

البته برخی از نوشیدنی ها مثل قهوه یخ زده و طعم دار که مورد علاقه بچه ها است، بیش از 50 گرم قند دارند. و مصرف زیاد قند اضافه شده نیز می تواند عواقب منفی بر سلامتی آنها داشته باشد.

هرگونه اثرات منفی قهوه که از  نوشیدن صبحگاهی بر بدن آنها گذاشته می شود، قبل از خواب شب از بین می رود.

اما من به آنها اجازه نمی دهم بعد از ساعت 3 بعد از ظهر محصولات حاوی کافئین بخورند. برای تندرستی و محافظت از خواب شب آنها لازم است

سال؛ سن مناسب برای نوشیدن قهوه

محققین و دانشمندان طبق بررس‌هایی که بر روی تاثیرات قهوه بر افراد کم سن و سال و نوجوان انجام داده‌اند، متوجه‌ عوارضی مانند بی خوابی ، اضطراب و تاثیرات منفی قلبی شده‌اند. طبق نظر آنها بهتر است تا سن 18 سالگی برای مصرف روزانه قهوه صبر کرد. به عبارتی سن مناسب برای نوشیدن قهوه بعد از 18 سالگی است.

علاوه بر این، زمانی که قهوه نوشیده می‌شود، معمولا به آن موادی مانند شکر، شکلات و خامه زده شده نیز اضافه می‌شود. نوشیدنی که حاوی این سه مواد باشد به خودی خود باعث عوارضی برای سلامتی فردی است. یک فراپاچینو به طور معمول دارای 64 گرم شکر در هر اونس است و این مقدار در یک نوشیدنی هات چاکلت به 43 گرم می‎‌رسد.

این در حالی است که قهوه خالص و ساده دارای مقدار بسیار ناچیز شکر است. نوشیدنی‌های انرژی‌ زا نیز نباید در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان جایگاهی داشته باشند، چرا که دارای موادی مضر برای سلامتی فرد است.

در برخی از منابع به مضر بودن قهوه برای روند رشد اشاره شده است. این که قهوه باعث توقف رشد انسان خواهد شد، کاملا غلط است و از این جهت هیچ خطری برای افراد نخواهد داشت.

به عبارتی دیگر می توان گفت آنقدر که نوشیدنی های دیگر همچون نوشابه برای کودکان و نوجوانان خطر دارد، قهوه خطرناک نیست.

در نتیجه‌ می‌توان گفت که بهتر است کودکان و نوجوانان خود را از نوشیدن قهوه و انواع نوشیدنی انرژی‌ زا تا سن هجده سالگی منع کنید و به آنها نوشیدنی‌های سالم تری مناسب با سنشان بدهیم .

توصیههایی در مورد مصرف کافئین برای کودکان

حالا که سن مناسب برای نوشیدن قهوه را دانستید، خوب است که مصرف کافئین و تاثیرات آن بر کودکان را نیز بدانید.

بسیاری از والدین تصوری بسیار منفی در مورد نوشیدن قهوه و کافئین فرزندانشان دارند. آن‌ها دادن یک فنجان قهوه به دست فرزندان خود را با برخی از بدترین گناهان والدین نظیر دادن یک نوشیدنی الکلی به کودکان برابر می‌دانند. با این حال، آن‌چه که آن‌ها در نظر نمی‌گیرند، این است که فرزندانشان کافئین را به طور روزانه از برخی منابع دیگر نظیر نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دریافت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائل، فقدان یک دستور‌العمل تایید شده توسط منابع معتبر و رسمی در مورد مصرف کافئین برای کودکان است. در نتیجه، چندان مشخص نیست بهترین میزان مصرف کافئین برای کودکان و نوجوانان چقدر می‌تواند باشد. این میزان در کشورهای مختلف به گونه‌ای متفاوت تعیین شده است.

برای مثال، در کشور کانادا برای کودکان سنین پیش ‌دبستانی توصیه شده است در هر روز 45 میلی‌گرم کافئین مصرف شود. این میزان تقریبا معادل 300 میلی‌لیتر نوشابه یا 4 عدد شکلات کوچک است. بنابراین، اگر فرزند خود را به یک فست فود می‌برید و او لیوان‌های پیاپی نوشابه را می‌نوشد، یا این که در یک جشن تولد شکلات‌های زیادی می‌خورد، مصرف کافئین‌‌ او بیش از اندازه آن روز بوده است.

مصرف بیش از حد کافئین از کجا شروع میشود؟

متاسفانه بر روی رژیم غذایی برخی کودکان نظارتی صورت نمی‌گیرد. در چنین حالتی ممکن است این کودکان بیش از حد شکلات بخورند و در نتیجه، کافئین بیش از حد مجاز دریافت کنند. این‌جا است که کافئین همانند یک داروی مضر عمل می‌کند و بر روی سیستم بدن کودک تاثیری منفی می‌گذارد.

همان‌طور که حدس می‌زنید، کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود. به همین دلیل، ممکن است عوارض مختلفی در ارتباط با مصرف آن ایجاد شود. این عوارض عبارتند از:

  • پرخاشگری و رفتار عصبی
  • سردرد
  • پایین آمدن توانایی تمرکز
  • ناراحتی معده
  • افزایش ضربان قلب (تپش قلب)
  • افزایش فشار خون

البته مصرف متعادل و به اندازه کافئین در کودکان نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد. با این حال، کودکانی که بیش از حد مجاز کافئین دریافت می‌کنند، ممکن است دچار برخی اثرات نامطلوب آن بر روی سلامتی خود شوند. از جمله این اثرات منفی می‌توان به شدت یافتن مشکلات قلبی (در صورت ابتلا به این مشکلات) یا اختلال عصبی اشاره کرد. این مسئله ممکن است حتی در کودکانی که پیش از این مشکل سلامتی نداشته‌اند نیز صدق کند.

فرهنگهای جهانی مصرف قهوه و کودکان

درست است که گفتیم سن مناسب برای نوشیدن قهوه بعد از 18 سالگی است و هر چند که برخی از پدر و مادرها در کشور ما احساس می‌کنند که نباید به فرزند کودک و نوجوان خود اجازه نوشیدن قهوه را بدهند، اما فرهنگ مصرف قهوه در همه نقاط جهان این‌گونه نیست. به ویژه در فرهنگ امریکای جنوبی این‌گونه پذیرفته شده است که والدین ترکیبی از قهوه با شیر را از همان سنین کودکی به عنوان یک نوشیدنی گرم برای صبحانه به فرزند خود می‌دهند.

این که چگونه کودکان در امریکای جنوبی در همان سال‌های اول زندگی قهوه می‌نوشند، به فرهنگ مصرف قهوه در آن‌جا مربوط است. در برزیل، کودکان در همان سال‌های نخستین زندگی علاوه بر شیر قهوه، چای سرد کافئین‌دار نیز می‌نوشند.

شیر قهوه در میان بیشتر کودکان این سرزمین به عنوان نوشیدنی مورد علاقه شناخته می‌شود و معمولا آن را در طول سال‌های رشد مصرف می‌کنند. دولت برزیل هم حامی نوشیدن قهوه توسط کودکان است و حتی این عمل را تشویق می‌کند.

در یکی از تازه‌ترین نشست‌های (SCA) انجمن تخصصی قهوه امریکا، نماینده صنعت قهوه در برزیل از این حقیقت دفاع کرد و گفت به کودکان در مدارس ابتدایی برزیل به طور منظم قهوه داده می‌شود تا عادت نوشیدن قهوه را در همان سنین نخستین زندگی ایجاد کنند.

افسانههای مصرف کافئین: توهماتی که باید خط بطلان بر آنها کشید

ممکن است فرهنگ مصرف قهوه در کشور ما هرگز همانند فرهنگ مصرف قهوه در برخی نقاط دیگر دنیا نظیر برزیل که در آن کودکان به صورت روزانه قهوه می‌نوشند، نشود. با این حال، بهتر است پدران و مادران به حقیقت مصرف کافئین فکر کنند و فراتر از افسانه‌ها به آن بنگرند.

سال‌ها پیش از این، بیشتر والدین امریکایی معتقد بودند که کافئین بر روی رشد کودکان تاثیری منفی می‌گذارد و به اصطلاح، رشد آن‌ها را می‌سوزاند و این یکی از چیزهایی بود که سوال سن مناسب برای نوشیدن قهوه را به وجود آورد. با این حال، دانشمندان این کشور پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش نتوانستند درستی این نظریه را به اثبات برسانند.

برای بیشتر والدین بسیار اهمیت دارد که مصرف کافئین را در فرزندانشان محدود کنند. با وجود این، آن‌ها نمی‌توانند به طور کلی از مصرف کافئین‌ جلوگیری کنند. شاید همان‌گونه که کودکان در کشور برزیل کافئین را با نوشیدن قهوه دریافت می‌کنند، در کشور ما هم کودکان به همان اندازه کافئین را با نوشیدن نوشابه یا خوردن شکلات وارد بدن خود می‌سازند.

علاوه بر این، این نکته هم بسیار جالب توجه است که کودکان با نوشیدن نوشابه و خوردن شکلات، در معرض مشکلات سلامتی نظیر چاقی و دیابت قرار می‌گیرند. علت این امر هم وجود شکر در مقادیر قابل توجه و بیش از اندازه نیاز بدن در این مواد غذایی است. هنگامی که به این موارد فکر می‌کنیم، به نظر می‌رسد جایگزینی چنین مواد غذایی با یک فنجان قهوه در هر صبح برای کودک شما چندان ایده نامعقولی نباشد.

به هر حال همچنان تاکید می شود که سن مناسب برای نوشیدن قهوه پس از 18 سالگی است و بهتر است کودکان را در خوردن نوشابه و شکلات نیز کنترل کرد.

دکمه بازگشت به بالا