قواعد بازی اسنوکر

در این مقاله به زبان خیلی ساده و کاملا مختصر، قوانین اصلی اسنوکر را برای افرادی که به تازگی وارد این بازی شده اند آموزش می دهیم. قوانین بسیار ساده هستند.

1-فیلم آموزشی

اگر قوانین را از طریق ویدیوی بالا یاد نگرفتید، بقیه مقاله را بخوانید:

توی ، بیلیارد رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! توی 3 هفته استاد بیلیارد شو، بی رقیب باش و همه رو انگشت به دهان هنرت کن!

2-توضیحات بیشتر

میز بیلیارد در ابتدای بازی باید مانند تصویر زیر چیده شود:

یعنی توپ ها دقیقا به همین شکل بر روی میز بیلیارد قرار می گیرند.

اصطلاحات توپ:

کیوبالتوپ سفید همان کیوبال است، تنها توپی که شما می توانید با چوب به آن ضربه بزنید.

قرمز تعداد توپ های قرمز روی میز در شروع بازی 15 تا هستند.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

رنگی یکی از 6 توپ رنگی بجز سفید و قرمز را می گویند.

ارزش توپ ها

قرمز-1

زرد-2

سبز-3

قهوه ای-4

آبی-5

صورتی-6

مشکی-7

اصطلاحات اسنوکر

پات– همان پاکت کردن توپ است (یک توپ را داخل پاکت یا سوراخ میز انداختن، به شرطی که توپ در همانجا بماند یعنی به خطا و اشتباه داخل پاکت نرفته باشد)

فول (خطا)کاری خلاف قوانین انجام دادن

اسنوکر شدن اینکه نتوانید کیوبال را مستقیما به توپی که انتخاب کرده اید بزنید (مثلا یک سری توپ دیگر جلو شما باشند)

توپ On- یا همان توپ هدف، توپی است که می خواهید با کیوبال آن را هدف قرار دهید.

نکات ابتدایی

1-شما باید به کیوبال ضربه بزنید و کیوبال به یک توپ دیگر که هدف شماست برخورد کند و آن توپ دوم داخل پاکت قرار گیرد (خود کیوبال نباید پاکت شود)

تا زمانی که هنوز توپ قرمز روی میز وجود دارد:

2-اولین ضربه کیوبال شما باید به سمت یک توپ قرمز باشد.

3-اگر توانستید یک توپ قرمز را داخل پاکت کنید، یک امتیاز می گیرید و ضربه بعدی شما می تواند هر کدام از توپ های رنگی با امتیازهایی که در بالا گفتیم باشد (فقط باید قبل از ضربه دوم اعلام کنید که کدام رنگ را می خواهید پاکت کنید). توپ قرمزی که پاکت کرده اید در پاکت می ماند.

4-اگر در ضربه دوم تان هم آن توپ رنگی را داخل پاکت کردید، امتیاز آن را بسته به رنگ آن دریافت می کنید. بعد از آن باید مجددا یک توپ قرمز را پاکت کنید. دقت کنید که توپ رنگی که داخل پاکت می کنید مجددا به جای خود روی میز باید گذاشته شود. اما اگر توپ یا توپ هایی جایگاه آن توپ را پر کرده باشند، باید آن را در جایگاه توپ رنگی با بیشترین امتیاز قرار دهید.

5-اگر نتوانید توپ هدف را پاکت کنید یا خطا کنید، نوبت شما به حریف واگذار می شود.

6- باید هر دو نفر در حال بازی، همین ترتیب قرمز-رنگی-قرمز-رنگی را تا زمانی که همه قرمزها داخل پاکت نشده اند ادامه دهند.

زمانی که همه توپ های قرمز از میز جمع شدند:

7-توپ ها بایدتوسط بازی کنان به این ترتیب داخل پاکت شوند- اول توپ زرد (2 امتیاز)- توپ سبز (3)-توپ قهوه ای (4)-توپ آبی (5)-توپ صورتی (6)- توپ مشکی (7). هر کدام از این توپ ها که به نوبت پاکت می شوند داخل پاکت باقی می مانند.

حتما بخوانید!

قوانین فول (خطا):

1-زمانیکه توپ کیوبال را ضربه می زنید، این توپ باید حتما به توپ هدف (آنبال) شما برخورد کند در غیر این صورت خطاست.

2-اگر کیوبال شما به هیچ توپی روی میز برخورد نکند، حریف شما می تواند انتخاب کند که اختیار ضربه بعدی با خودش باشد یا اینکه خود شما ادامه دهید.

3-اگر شما خطا کنید و حریف شما قادر به زدن هیچ ضربه ای به هیچ کدام از اهداف موجود روی میز نباشد (مثلا کیوبال کاملا به یک توپ رنگی چسبیده باشد) او می تواند یک توپ آزاد انتخاب کند (هرتوپی روی میز). توپ آزاد فقط برای این حالت مجاز است و توپی که حریف در این حالت انتخاب و پاکت می کند امتیازش مثل حالت معمول حساب می شود ول بعد از پاکت شدن، باید مجددا در جای خودش قرار گیرد.

4-اگر کیوبال شما قبل از برخورد به توپ هدف، به توپ دیگری برخورد کند، به تعداد امتیاز توپی که به آن ضربه زدید یا 4 امتیاز (هر کدام که بیشتر باشد) از کل امتیازات شما کسر خواهد شد.

5- اگر شما یک توپ بجز توپ هدف را پاکت کنید، شما امتیاز توپ هدف را نمی گیرید، ولی به تعداد امتیازی که توپ پاکت شده دارد به حریف شما اضافه می شود.

6-اگر در هر زمان توپی را روی میز لمس کنید، جریمه شما کسر امتیاز 4 یا امتیاز توپ لمس شده است (هر کدام بیشتر باشند).

بازی زمانی تمام می شود که:

1-یک بازیکن به دلیل اینکه امتیاز زیادی از حریف خود عقب است و توپ هایی که روی میز مانده اند به او امکان رسیدن به حریف را نمی دهد، انصراف دهد.

2-همه توپ های قرمز و رنگی پاکت شده اند.

نهایتا ! برنده کسی است که بیشترین امتیاز را در انتهای بازی گبازی اسنوکر یکی از محبوب ترین بازی های سالنی در جهان است. نوعی از ورزش بیلیارد است که یک میز پوشیده از نمد با شش پاکت (سوراخ) در آن دارد. هدف بازی اسنوکر این است که با نشانه گیری با چوبی نازک، گروهی از توپ‌های رنگی را به ترتیب درست پات کنید.

بازی اسنوکر به دقت و تمرکز قابل توجهی نیاز دارد و پیچیدگی قوانین آن، تسلط بر آن را نسبت به سایر بازی های بیلیارد مانند ایتبال یا ناینبال دشوارتر می کند. با این حال، هنگامی که با آموزش صحیح آن را یاد بگیرید، اسنوکر مانند سایر بازی های محبوب بیلیارد راهی سرگرم کننده برای به چالش کشیدن حس آگاهی و کنترل فضایی شما خواهد بود.

قوانین بازی اسنوکر

  1. امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کنید تا برنده بازی اسنوکر شوید

برای تضمین پیروزی در بازی اسنوکر، باید بازی را با امتیاز بیشتری نسبت به بازیکن دیگر به پایان برسانید. یعنی شما باید سعی کنید تا جایی که می توانید در هر نوبت امتیاز کسب کنید. اسنوکر در ابتدا می تواند مشکل باشد، اما با گذشت زمان یاد می گیرید که چگونه ضربات خود را برای اجرای جدول قرار دهید و از هر نوبت بهترین استفاده را ببرید.

در مجموع 22 توپ در یک بازی اسنوکر استفاده می شود: 15 توپ قرمز، 6 توپ رنگی به شرح زیر:

  • توپ قرمز : ۱ امتیاز
  • توپ زرد : ۲ امتیاز
  • توپ سبز : ۳ امتیاز
  • توپ قهوه ای : ۴ امتیاز
  • توپ آبی : ۵ امتیاز
  • توپ صورتی : ۶ امتیاز
  • توپ مشکی : ۷ امتیاز
  • توپ سفید : کیوبال (توپی که به وسیله آن به توپ های رنگی ضربه می زنیم)

بازیکنان هر بار که توپ را با موفقیت پات می کنند امتیاز کسب می کنند. برای پایان بازی، همه توپ ها باید پات شده و در پاکت ها باشند تا با جمع امتیاز ها یک برنده مشخص شود. به دلیل توانایی بازیکن در پات کردن توپ های رنگی به دفعات در بازی، امتیاز برنده به ندرت کمتر از 50 خواهد بود.

  1. میز بازی اسنوکر را به درستی بچینید

قبل از اینکه بازی را شروع کنید، توپ ها باید در پیکربندی مناسب چیده شوند. هر کدام از توپ های رنگی محل خاصی روی میز دارند. 15 توپ قرمز به صورت مثلثی در انتهای میز چیده می شوند، توپ صورتی درست در جلوی راس مثلث و توپ سیاه چند اینچ پشت توپ های قرمز قرار دارد. توپ آبی در مرکز قرار دارد. توپ های زرد، قهوه ای و سبز به صورت افقی در انتهای میز کنار هم قرار گرفته اند.

هر بازیکنی که بازی را شروع کند با توپ سفید از داخل نیم دایره ی تعیین شده باید توپ های قرمز را بریک (اولین ضربه به توپ های قرمز را بریک می نامند) کند.

  1. تصمیم بگیرید که کدام بازیکن اول بریک را انجام دهد

با شیر یا خط توسط یک سکه در مورد اینکه چه کسی اول بریک می کند به توافق برسید. این بازیکن مسئول شکستن شکل گیری توپ های قرمز خواهد بود. برای ضربه اولیه، بازیکن توپ سفید (کیوبال) را پشت خط توپ های زرد، قهوه ای و سبز قرار می دهد. سپس با ضربه ای آرام شکل مثلث منظم توپ های قرمز را بهم می ریزد و بازی اسنوکر به طور رسمی شروع می شود.

برخلاف بازی های pool، که بریک با تمام قدرت صورت می گیرد در بازی اسنوکر باید با احتیاط و دقت تمام این کار به آرامی انجام شود. با این کار به حریف خود فرصت ضربات متعدد را نخواهید داد. کیوبال را می توان در هر نقطه از بخش نیم دایره ای شکل D میز قرار داد.

  1. برای کسب امتیاز بیشتر باید توپ قرمز و رنگی پات کنید

برای کسب امتیاز در ابتدا باید سعی کنید که یک توپ قرمز را پات کنید. پس از پات شدن توپ قرمز نوبت پات کردن یکی از توپ های رنگی به دلخواه که در بهترین موقعیت قرار گرفته است. پس از پات توپ رنگی، توپ رنگی دوباره به نقطه تعیین شده باز می گردد.

بازی همین طور ادامه پیدا می کند (یک توپ قرمز سپس یک توپ رنگی به همین ترتیب) تا تمام توپ های قرمز پات شوند و دیگر توپ قرمزی باقی نمانده باشد. همچنین در صورت از دست دادن یک ضربه، نوبت بازیکن تمام می شود.

اگر بازیکنی پیتوک دهد (به اشتباه کیوبال را پات کند، یا نتواند به یک توپ رنگی ضربه بزند) یا به توپ اشتباهی ضربه بزند (مثلاً دو توپ رنگی پشت سر هم)، خطا محسوب می شود.در این زمان بازیکن نوبت خود را از دست می دهد و امتیاز خطا به بازیکن حریف داده می شود.

  1. در انتها بازی اسنوکر توپ های رنگی را به ترتیب درست پات کنید

بعد از اینکه همه توپ‌های قرمز پات شدند، بازیکن می‌تواند با پات کردن متوالی توپ‌های رنگی باقی‌مانده (به ترتیب امتیاز آنها)، بازی را تمام کند. در این مرحله از بازی، توپ های رنگی دیگر به موقعیت اولیه خود بر نمی گردند. اگر یک بازیکن ضربه را از دست بدهد، نوبت به بازیکن دیگر می رسد.

بازی زمانی تمام می شود که هیچ توپی روی میز باقی نماند. به دنبال توپ های قرمز، توپ های رنگی باید به ترتیب پات شوند: زرد، سبز، قهوه ای، آبی، صورتی، مشکی.

ضربه زدن در بازی اسنوکر

  1. نحوه گرفتن چوب در بازی اسنوکر

چوب را راحت در دست بگیرید. چوب را از قسمت زخیم آن بگیرید و هرچه به انتها نزدیک‌تر شوید، کنترل و دقت بیشتری در ضربه هایتان خواهید داشت. مطمئن شوید که محل قرارگیری دست شما راحت و ایمن است تا از جابجایی هنگام هدف گیری جلوگیری شود.

چوب های اسنوکر تا حدودی سنگین‌ هستند و نوک‌های باریک‌تری نسبت به چوب های مورد استفاده در سایر بازی های بیلیارد دارند. با یک نوک باریک، بازیکن می تواند هدف گیری خود را با دقت بیشتری دستکاری کند. اینکه چقدر بالا یا پایین برای قرار دادن دست روی نشانه انتخاب می‌کنید، بیشتر به سلیقه شخصی بستگی دارد.

  1. نحوه گرفتن پل در بازی اسنوکر

اکثر بازیکنان ترجیح می‌دهند از «پل باز» (که چوب را در شیار مفصل شست قرار می‌دهند) یا «پل بسته» (نوک چوب را بین انگشت شست و اشاره‌گرشان محصور می‌کند) استفاده کنند. پل زدن به شما کمک می کند هنگام ضربه زدن به توپ چوب را ثابت نگه دارید، تا ضربات خود را با دقت بیشتری بزنید.

  • از یک پل محکم برای جلوگیری از تکان خوردن چوب خود در طول حرکت استفاده کنید.
  • بالا بردن پل با بلند کردن کف دست از روی میز می‌تواند به شما امکان دهد تا توپ‌هایی را که خیلی نزدیک به توپ‌های دیگر هستند را بهتر پات کنید.
  1. چوب را در یک خط صاف و مستقیم برای ضربه زدن حرکت دهید

با یک حرکت محکم و کنترل شده، بازوی خود را چند اینچ به عقب بکشید و آن را به جلو حرکت دهید و به توپ در قسمت مرکز آن ضربه بزنید. آرنج خود را شل و نزدیک به پهلو نگه دارید. سعی کنید حرکات خود را تا حد امکان روان کنید.

  1. از یک ضربه دقیق برای پات کردن توپ ها استفاده کنید

توپ ها را با ضربه مستقیم پات کنید. همچنین می‌توانید از کوشن ها یا لبه‌های میز استفاده کنید. توپ ها در طول بازی در موقعیت های مختلفی قرار خواهند گرفت. هر بار که نوبت شما می‌رسد، کمی وقت بگذارید و ضربات خود را با دقت بزنید.

  • هنگامی ضربه زدن، حواستان به توپ باشد و اجازه ندهید تا زمانی که ضربه خود را کامل نکرده اید، شانه هایتان بالا بیاید.
  • با علامت گذاشتن چشمی روی توپ که آن نقطه دقیقاً در مقابل دهانه پاکت قرار دارد، زاویه ای را که برای ضربه زدن به توپ نیاز دارید، محاسبه کنید تا آن را پات کنید.
  1. از اکتنشن برای ضربات دشوار استفاده کنید

به دلیل اندازه میز اسنوکر و تعداد توپ هایی که در میز وجود دارد، ممکن است مواقعی ضربه زدن با استفاده از تکنیک استاندارد غیرممکن باشد. در این موقعیت‌ها، ابزاری مانند «رِست» (همچنین به عنوان «پل» نیز شناخته می‌شود – که البته نباید با پل دست اشتباه گرفته شود) یا «اسپایدر» برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

رست ها شبیه چوب های معمولی بیلیارد هستند به این تفاوت که انتهای آنها یک پل وجود دارد. چوب بازیکن را می توان در این پل قرار داد، که به جای پل دست برای زدن ضربه است. رست کمک ارزشمندی برای ضربه زدن است، در غیر این صورت نیاز به خم شدن روی میز هست. اکستنشن اسپایدر دارای قوس بالاتری است و باید در مواقعی استفاده شود که توپ نشانه خیلی نزدیک به یک توپ یا گروهی از توپ‌ها باشد.

آموزش اسنوکر توسط سالیوان | اسنوکر ایرانی چیست | اسنوکر چند فریم دارد

برنده شدن در بازی

  1. امتیاز هر ضربه را محاسبه کنید

توپ های قرمز هر کدام 1 امتیاز دارند. توپ‌های رنگی باقی‌مانده به ترتیب امتیاز بیشتری دارند. به یاد داشته باشید، این توپ ها را می توان چندین بار تا پایان بازی پات کنید، که به شما کمک می کند تا امتیاز خود را به سرعت بالا ببرید.

موقعیت ثابت توپ های رنگی به این معنی است که شما همیشه باید یک ضربه دقیق به سمت یکی از آنها داشته باشید، مهم نیست که کیوبال کجای میز باشد.

  • بازیکنان باید امتیاز خود را حفظ کنند یا یک قلم و کاغذ در نزدیکی خود داشته باشند تا تعداد امتیازهای کسب شده پس از هر نوبت را ثبت کند.
  • اگر امتیاز بازیکن بازنده به اندازه ای باشد که نتواند با پات کردن تمام توپ ها باقی مانده امتیاز خود را به حریف برساند، در این صورت مرسوم است که بازیکن بازنده بازی را واگذار می کند.
  • اگر بازیکنی بتواند در یک نوبت امتیاز خود را به 100 برساند، اصطلاحا بریک سنچری انجام داده است.
  • اگر بازیکنی بتواند با پات کردن هربار توپ قرمز فقط توپ مشکی را پات کند و همه توپ ها را تا انتها پات کند بدون دادن فرصت به بازیکن حریف، اصطلاحا 147 انجام داده است. که این رکورد در حال حاضر در دست با 15 بریک ماکسیمم است.
  1. برای ضربه های خود استراتژی داشته باشید

هدف شما باید پات کردن یک توپ قرمز و در ادامه ضربه به یکی از توپ های رنگی باشد. امتیاز هر توپ را در نظر داشته باشید و تا می توانید به دنبال توپی بروید که بیشترین امتیاز را دارد. برای هر ضربه از مقدار مناسبی قدرت استفاده کنید تا کیوبال تا حد امکان در مرکز میز متوقف شود.

به این ترتیب شما همیشه یک مسیر بدون مانع خواهید داشت. توانایی زدن یک ضربه برای تنظیم ضربه بعدی، ویژگی بارز یک بازیکن اسنوکر حرفه ای است.

  1. ایمن بازی کن

به طور کلی، بهتر است ریسک های غیرضروری را انجام ندهید. با حفظ خونسردی و انتخاب ضربه های متوسط و خوب، می توانید نوبت خود را طولانی تر نگه دارید و کنترل میز را در دست بگیرید. به کل میز نگاه کنید و توپی را در فاصله یا زاویه ای که مطمئن هستید که پات می کنید انتخاب کنید.ب

  • نزدیکترین ضربه معمولاً ساده ترین است.
  • از زوایای تند یا ضربه های کناری که نیاز به استفاده از باند دارند، خودداری کنید. اندازه کوچک پاکت ها احتمال از دست دادن آن را بیشتر می کند.
  1. از وقت خود استفاده کنید

میزهای اسنوکر کمی بزرگتر از میزهای استاندارد بیلیارد هستند و برای پیچیده تر کردن آن، پاکت ها کمی باریک تر هستند. به همین دلیل، همیشه هنگام نگاه کردن، نشانه گیری و ضربه زدن باید قدم بزنید. عجول بودن یا هیجان بیش از حد برای پات کردن می تواند به قیمت از دست رفتن ضربه تمام شود و اگر در مقابل حریف باتجربه ای بازی می کنید، یک ضربه از دست رفته می تواند به معنای پایان بازی باشد.

طول میزهای معمولی 12 اینچ (3.6 متر) و عرض 6 اینچ (1.8 متر) است، در حالی که بیشتر میزهای بیلیارد فقط 8 اینچ (2.4 متر) طول و 4 اینچ (1.2 متر) عرض دارند.
علاوه بر این، پاکت های روی میز اسنوکر حدود 1.5 (تقریبا 3.7 سانتی متر) اینچ کوچکتر از پاکت های روی میز دیگر بازی های بیلیارد هستند.

دروه های مقدماتی تا پیشرفته بیلیارد و اسنوکر با دوبله فارسی اختصاصی

رفته است!

 

دکمه بازگشت به بالا