لخته‌شدن خون شرایط بیماران کرونایی را وخیم‌تر می‌کند

: فتاب‌‌نیوز:

طبق گزارش پزشکی نیوز در روز شنبه ، پس از شیوع همه گیری کوید ، 19 مطالعه در مقیاس بزرگ برای تعیین مکانیسم های اساسی بیماری در حال انجام است. تحقیقات اخیر محققان دانشگاه ییل در ایالات متحده نشان می دهد که اختلال در عملکرد پلاکت ها و سلول های اندوتلیال نقش مهمی در شدت علائم ویروس کرونا و عفونت دارد.

لایه درون زا یک لایه نازک از سلول ها است که در داخل رگ های خون و لنفاوی وجود دارد و خون یا مایع لنفاوی را از مجرای داخل رگ جدا می کند. پلاکت اولین دفاع بدن در برابر آسیب عروقی است. این دو نوع سلول با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا جریان خون طبیعی باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ویروس SARS-CoV-2 به این دو گروه سلول آسیب می زند و علائم کوویدوس 19 را بدتر می کند ، باعث التهاب و لخته شدن خون می شود و همچنین خطر بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی را افزایش می دهد. محققان پیشنهاد می کنند که این عامل می تواند دلیل افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط با کووید باشد.

عوامل خطرساز مانند دیابت ، پیری و چاقی نیز در اختلال در عملکرد پلاکت و سلولهای اندوتلیال نقش دارند و باعث افزایش مرگ و میر از ویروس کرونا می شوند.

استفاده از داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و کنترل مداوم خون بیمار از اصلی ترین راهکارهای کاهش مرگ و میر ناشی از Covid 19 است.

در حال حاضر ، تعداد افراد آلوده به ویروس تاج در جهان از 57900 نفر فراتر رفته است که بیش از 1،370،000 نفر از این تعداد جان خود را از دست داده اند.
در همین حال ، ایالات متحده کانون اصلی این بیماری در جهان است ، با بیش از 12.270 میلیون نفر مبتلا به Quid 19 و بیش از 260،000 مرگ.

به گزارش ایرنا ، طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ، تعداد مرگ و میرهای نهایی ناشی از کوید 19 در ایران به 43 هزار و 896 نفر رسیده است.
استانهای تهران ، اصفهان ، قم ، آذربایجان شرقی ، خراسان جنوبی ، سمنان ، کازوین ، لرستان ، اردبیل ، خوزستان ، کرمانشاه ، کوگگیلویه و بویراحمد ، گیلان ، بوشهر ، زنجان ، ایلام ، خوارزندی ارازان بختیاری ، آذربایجان غربی ، مرکزی ، کرمان ، خراسان شمالی ، همدان ، یزد و کردستان – قرمز ، و مزارع ، گالستان ، سیستان و بلوچستان – نارنجی و زرد.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Reviews Cardiology منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا