مراحل واردات تا ترخیص کالا از گمرک از ابتدا تا انتها

به گزارش بازار، گروه لجستیک و  عملیاتی انجام کارهای گمرکی و واردات و صادرات و ترخیص کالای تیم بازرگانی ایمن تجارت کارآمد با چندین سال سابقه در زمینه لجستیک (سفارش خرید،   حمل و نقل،   بیمه،   ترخیص و تحویل کالا به مشتری) مشغول به فعالیت می باشد و افتخار دارد خدمات و مشاوره های بازرگانی،   ثبت سفارش،   انجام امور بانکی،   بیمه حمل و ترخیص و رفع اختلافات گمرکی را به بازرگانان و تجار محترم با کمترین هزینه و سریع ترین زمان ارائه دهد.

از آنجایی که ترخیص کالا فرآیند بسیار مهمی می باشد و بسته به قوانین و مقررات کشورها سلسله مراتب خود را باید طی کند.   بنابراین آشنایی با قوانین و مقررات تجارت و امور گمرکی بسیار حائز اهمیت می باشد.

شناخت تمام قوانین و مقررات کالاهای وارداتی و صادراتی و چگونگی انجام مراحل ترخیص کالا فواید مهمی دارد،   و عدم شناخت کافی از مراحل ممکن است به خسارت های مالی و اعتباری،   ترخیص کالای قاچاق شمرده شده و سایر مشکلات در این زمینه بیانجامد.

از آنجایی هم که افراد تاجر و بازرگانان مشغله های کاری زیادی در انجام فرآیند تجارت خود دارند.   بنابراین بهترین راه آن است که برای انجام کارهای مربوط به ترخیص کالای تجارت از شرکت های ترخیص کار راهنمایی گرفته و از تخصص آنها برای صرفه جویی در وقت و هزینه های خود بهره بگیرند.

در ادامه این مطلب شما را با مهم ترین مراحل ترخیص کالا که هر فرد تاجری باید نسبت به آن آشنایی داشته باشد،   به طور مختصر می پردازیم

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک

همانطور که گفته شد مراحل ترخیص کالا از گمرک امری مهم و خطرناک در زمینه تجارت های بین المللی و واردات کالا نیز یک فعالیت مهم اقتصادی در کشورهای مختلفی می باشد که هر تاجر و بازرگانی برای موفقیت در امور تجاری خویش باید با قوانین و مقررات تجاری در حوزه بین الملل به خوبی آشنا باشد. زیرا که کوچکترین بی دقتی موجب می شود کالای وارداتی قاچاق شناخته شده و پیامدهای ناگواری را متحمل فرد تاجر کند.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل موارد زیر هستند:

  • دریافت پروفرما و پکینگ لیست
  • اخذ مجوز برای ثبت سفارش
  • بیمه کردن و هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد کالا
  • تخصیص ارز و حواله بانکی و تشکیل پرونده جهت آن
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • تشکیل پرونده و تکمیل اسناد
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  • بررسی و تایید کارشناس گمرک
  • دور اظهاری واردات

با آشنایی و شناخت مقررات و قوانین مربوط به ترخیص کالا علاوه بر انجام کارها در اسرع وقت و به بهترین شکل،   سود زیادی نیز عاید بازرگان و صاحب کالا خواهد شد.

نکات کلیدی مربوط به ترخیص کالا از گمرک

توجه به یک سری نکات کلیدی می تواند به فرد تاجر کمک کند تا فرآیند ترخیص کالا از گمرک را هر چه سریع تر به پیش برده و تمامی مراحل ترخیص کالا مطابق با ضوابط و مقررات به انجام برساند.

از جمله نکات کلیدی در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشتن مجوزهای لازم و ضروری برای ترخیص است.   تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک در واقع نشان می دهد که تمام انتقالات تجاری به شکل قانونی بوده و زیر نظر سازمان های مربوطه می باشد.

یکی از مجوزهایی که دارا بودن آنها برای هر بازرگانی لازم و ضروری است کارت حق العمل کاری و بازرگانی است.   با داشتن این کارت تمام نقل و انتقالات فرد تاجر مورد تایید سازمان های نظارتی بوده و اقداماتی که انجام می دهد کاملا قانونی است.

از دیگر نکات مهم و کلیدی در ترخیص کالاها ارزش گذاری کالاهای ترخیص شده می باشد.   در مرزهای کشورهای مختلف ارزش گذاری کالاها با قیمت های متفاوتی تعیین می گردد که تاجر باید با اطلاع از نحوه ارزش گذاری قیمت ها به بررسی آنها بپردازد.

چگونگی انجام برخی از فرآیندها در مراحل ترخیص کالا

مرحله ترخیص کالا در هر کشوری به قوانین داخلی ن کشور و همچنین مقررات بین المللی حمل و نقل کالاها بستگی دارد، و  به طور کلی می توان ده مرحله را برای فرآیندهای ترخیص کالا دسته بندی نمود.

چنانچه فرد تاجر به تمامی این مراحل و شرح چگونگی آنها آشنا باشد می تواند این مراحل را سریع تر پشت سر گذرانده و با موفقیت آن را پشت سر گذراند. در ادامه شما را با چگونگی انجام برخی از مراحل اصلی و مهم آن آشنا می کنیم.

تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز

همانطور که گفتیم تهیه اسناد و مدارک از مهم ترین این مراحل می باشد.   بنابراین فرد باید اسنادی را تهیه کند که علاوه بر اینکه معرف او هستند،   تمامی نقل و انتقالات و اظهارات و درخواست او نیز حالت قانونی داشته باشد. همچنین حمل و نقل های بین المللی و تجارت او را نیز  سازمان ها و مراجع قانونی تایید نمایند.

از جمله مهم ترین و اصلی ترین مدارک مورد نیاز فرد تاجر که باید آنها را آماده کند، شامل اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی،   قبض انبار،   بارنامه،   ترخیصیه،   گواهی مبدا،   سیاهه خرید،   اعلامیه تامین ارز با نامه برات،   پیش فاکتور،   مجوز ثبت سفارش،   لیست عدل بندی،   بیمه نامه،   پروانه بهره برداری،   مجوزهای قانونی برای ورود و صدور  ترخیص کالا،   پروانه صادراتی و وکالت نامه رسمی هستند.

اظهارنامه ها

بعد از تهیه و تکمیل اسناد نوبت تنظیم و ثبت اظهار نامه های لازم برای ترخیص کالا می باشد.   اظهارنامه در دو فرم تهیه شده و صاحب کالا باید نسبت به تکمیل و ثبت آن اقدام کند.

مراحل ثبت اظهارنامه ها یکی در اظهار کالا و دیگری در احراز هویت می باشد.   در مرحله اظهار کالا که بعد از ثبت اسناد اظهار کننده و درج مشخصات کالا در سیستم صورت می گیرد،   شامل بررسی های گمرکی است که در آخرین بخش این بررسی ها شماره کوتاژ (شماره ثبت کالاها) به سایر اسناد و اظهار نامه ها توسط گمرک ثبت و ضمیمه می شود. کوتاژ نشان دهنده حمل و نقل قانونی کالاها بوده و اینکه مرحله ترخیص کالا تحت نظارت و بازرسی گمرکی قرار گرفته است. با مهر شدن شماره کوتاژ صاحب یا اظهار کننده کالا حق نظر و یا جابه جایی اسناد و یا کم و زیاد کردن آن را بدون اجازه گمرک ندارد.

در مرحله احراز هویت مالکیت صاحب کالاهای ترخیصی ثبت و بررسی می گردد.   زیرا قبل از هر چیزی باید مالکیت فردی صاحب کالاها اثبات شود تا اسناد و اظهارنامه ها به نام او تنظیم و ثبت گردد.

کنترل های گمرکی

آخرین مرحله اصلی و مهم از مراحل ترخیص کالا کنترل های گمرکی است،   که بعد از آن کالاها از گمرک ترخیص می شوند. این مرحله شامل دو بخش می باشد.

پرداخت و صدور سند ترخیص: بعد از آنکه اسناد و اظهارنامه ها توسط کارشناسان و بازرسین گمرکی بررسی و تایید شد.   شماره ارزیابی در اظهارنامه ثبت می شود و کارشناسان سند ترخیص کالاها را از گمرک صادر می کنند.

بارگیری و خروج کالا از گمرک: بعد از دریافت سند و گواهی ترخیص کالا،   ترخیص کار موظف است به صندوق صدور پروانه مراجعه نموده و پروانه خروج کالاها از گمرک را دریافت کند.   دیگر آنکه لازم است ترخیص کار اسناد لازم را به دفتر کل انبارها و واحد خدمات ارائه نموده تا این مدارک و اسناد مورد تایید دفتر کل قرار بگیرد.   بعد از تایید ترخیص کار می تواند کالاها را بارگیری و از گمرک خارج نماید.

در آخر اینکه جهت دریافت هرگونه مشاوره و خدمات واردات و ترخیص کالا می توانید از شرکت های معتبر فعال در این زمینه مانند کمک بگیرید. توصیه می شود به دلیل تخصصی بودن خیلی از امور بازرگانی کار خود را به یک شرکت بازرگانی معتبر و بادر این مقاله فرایند واردات کالا از ابتدا تا انتها را به طور کامل بررسی کردیم. همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شده، واردات کالا به طور کلی در دو بخش بازرگانی و نامه‌نگاری و ترخیص کالا دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این دو بخش شامل مراحل زیادی هستند که بازرگانان به منظور واردات کالا، مستلزم به طی کردن آن‌ها هستند.

مسلماً برای عبور از این فرایند پیچیده و گسترده، نیاز به دانش و تجربه گسترده در حوزه واردات و امور گمرکی است. برای انجام بهتر و سریع‌تر این مراحل می‌توانید از شرکت بازرگانی گزدرازی ایمن تجارت کارآمد کمک بگیرید. این شرکت بازرگانی با تیمی متخصص و دارای سابقه طولانی در زمینه واردات و صادرات، روند واردات کالا را برای شما تسهیل کرده و با تسریع فرایند وارادت از طریق قوانین و مقرارت بازرگانی و گمرکی، سود شما را بیشتر خواهد کرد. با بهره‌گیری از دانش و اطلاعات دقیق و به‌روز مشاوران حرفه‌ای این مجموعه، فرایند واردات کالای خود را به صورت صحیح و موفق به اتمام برسانید.

بله. گواهی مبدأ حذف شده اما برای این که ارائه ندین باید همه موارد رو خیلی زیاد توجیه نمایید.

برای ثبت سفارش، از من میخوان بانک معرفی کنم! فرقی میکنه که من چه بانکی معرفی کنم؟

خیر تفاوتی ندارد و قوانین وارداتی در همه بانک‌ها یکسان است.

منظورتون اینه که یک‌جا ثبت سفارش کلی بزنید ولی محموله پارت پارت بیاد؟! بله میشه در سامانه جامع تیک حمل به دفعات رو فعال کنین.

آیا کارت‌های پیله‌وری مربوط به بازارچه‌های مرزی واردات کالا با مجوز ثبت آماری، معاف از عوارض راهداری هستند یا خیر؟ شرکت‌های تعاونی که معاف هستند.

چنانچه وسیله حمل ایرانی باشد معافند ولی اگر وسیله حمل خارجی باشد معاف نیستن.

دکمه بازگشت به بالا