۳.۸ میلیون دوز واکسن دپو شده در گمرک ترخیص شد

بر اساس اعلام گمرک، وزارت بهداشت امروز (جمعه 26 فروردین ماه) دسته ای از واکسن های ذخیره شده در گمرک فرودگاه امام را صادر کرد و در مجموع 3.8 میلیون دوز واکسن استرازنکا صادر و تحویل نمایندگان این وزارتخانه شد.

به گزارش خبر روزانه، مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی سلیمانی اعلام کرد امروز بیست و ششم فروردین طی مکاتبه وزارت بهداشت با محموله گمرکی واکسن های وارداتی که در انبارهای امام زمان (عج) باقی مانده بود، ترخیص و به عنوان نماینده وزارت بهداشت در اختیار هیات امنا قرار گرفت.

وی در خصوص تعداد و نوع واکسن های صادر شده توضیح داد: در مجموع 3 میلیون و 818 هزار و 400 دوز واکسن در چهار مرحله از 10 تا 17 فروردین در گمرک و دپو باقی مانده است. 2 میلیون و 830 هزار و 400 دوز وارد شده است. از بلغارستان 700 هزار دوز در دو مرحله از ژاپن و 288 هزار دوز از کرواسی.

وی گفت: ترخیص و حمل فوری اقلام قلبی عروقی به ویژه واکسن های وارداتی در دستور کار گمرک است و متوقف نشده است، ترخیص تا زمانی که گمرک مجوز نگیرد امکان پذیر نیست.

ماجرا از این قرار است که دیروز (پنجشنبه 25 فروردین) درخواست فرودگاه امام خمینی (ره) با این توضیح از خبر روزانه همراه بود سه دسته وارداتی از این واکسن در گمرک باقی مانده و از 20 فروردین – هرچند امروز (جمعه) یک سری به آن اضافه شد – تا زمانی که وزارت بهداشت درخواست ترخیص و تحویل را داد، در انبار مانده است. این اتفاق در حالی رخ داد که از ابتدای فرآیند واردات واکسن در اواسط بهمن 1395 تا پایان اسفندماه سال گذشته، طبق توافقات صورت گرفته، اقلام تاج از جمله واکسن بدون تشریفات گمرکی به طور کامل ترخیص و بلافاصله صادر شد. .

اما پس از انتشار اخباری مبنی بر نامشخص بودن عرضه واکسن به گمرک، اینالا – مدیر کل داروها و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو – این منابع واکسن کراون مشکلی ندارند و باید مراحل اداری را طی کنند، گاهی اوقات تدارکات دولتی تا یک هفته طول می کشد تا کارهای اداری خود را تکمیل کرده و فرآوری شود. سه دسته از واکسن کراون امروز (پنجشنبه) رسید. “او گفت.”

این اظهارات وزارت بهداشت جای سوال داشت زیرا قبل از ورود کالا در 19 آوریل، به جز محموله برگشتی از لهستان که منبع آن پذیرفته نشده بود – واکسن های وارداتی همیشه با کمترین تشریفات گمرکی توسط گمرک تهیه می شد و در کمتر از 15 دقیقه ترخیص شد و در گمرک معطل نشد. اما برخلاف اظهارات وزارت بهداشت، همه این محموله ها روز پنجشنبه وارد نشده، بلکه حداقل یک هفته پیش به تدریج وارد ایران شده و در انبارهای گمرک نگهداری می شود. به گفته مدیر کل فرودگاه امام، این اولین موردی بود که یک دسته واکسن ضد تاج به دلیل عدم ترخیص (به استثنای دسته ای که به لهستان بازگردانده شد) به انبار آورده شد. اما باید در نظر داشت که مراحل اداری و تشریفات مطرح شده از شب گذشته تا امروز به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا