معرفی کامپاند پایه پلی اتیلن pe

کامپاند پلی اتیلن یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مواد در زندگی روزمره است. کامپاندها نوعی از محصولات پلیمری پرکاربرد در صنایع مختلف هستند، که در ساخت و تولید انواع محصولات پلاستیکی از آن‌ها استفاده می‌شود. کامپاند پلی اتیلن به عنوان یک ماده افزودنی‌ست و برای بهبود و تقویت خواص محصولات پلیمری استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر، قصد داریم تا کامپاند پلی اتیلن، ویژگی‌‌ها و موارد کاربرد این کامپاندها را برای شما عزیزان شرح دهیم.

پلاستیک

کامپاند پلی اتیلن چیست؟

امروزه در بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساخت لوله‌‌های آبرسانی از مواد با رنگدانه مشکی و بازدهی بالا به نام کامپاند برای ساخت و تولید محصولات استفاده می‌شود. حال‌ کامپاند لوله پلی اتیلن نوعی از لوله‌‌های آبرسان محسوب می‌شود که از ترکیب ماده کامپاند همراه با درصدی دوده به عنوان مواد اولیه ساخته می‌شود.در واقع ترکیب تشکیل‌ دهنده کامپاند پلی اتیلن از ضایعات با‌کیفیت صنعتی و مواد نو تشکیل شده است که دارای مقاومت بالا در برابر نور خورشید، خواص مناسب و قیمت مقرون به صرفه است. کامپاند لوله پلی اتیلن علاوه بر قیمت و کیفیت مناسب از فرآیند شکل پذیری عالی برخوردار است که قابلیت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی تولید لوله‌‌های آبرسانی را دارد.

انواع پلی اتیلن

انواع مختلف پلی اتیلن بر اساس دانسیته و ساختار زنجیرهای پلیمری متفاوتی دارند. این انواع شامل پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی با دانسیته کم و پلی اتیلن سبک هستند.

  • پلی اتیلن سبک با دانسیته پایین

این نوع (LDPE) دارای استحکام کششی کمی در شرایط مختلف دارد و انعطاف پذیری بالا و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسم‌ها را نیز داراست.

  • پلی اتیلن سنگین با دانسیته بالا

این نوع پلی اتیلن (HDPE) دارای استحکام کششی بیشتری نسبت به سایر پلی اتیلن‌ها است.

  • پلی اتیلن با دانسیته متوسط

این نوع پلی اتیلن (MDPE) به لحاظ ساختار پلیمری و دانسیته، بین پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک قرار دارد. اکثراً دارای ساختار خطی بوده و برای کاربردهای خاصی مانند ساخت مخازن بزرگ جهت ذخیره‌سازی آب و غیره استفاده می‌شوند.

  • پلی اتیلن سبک خطی

این نوع پلی اتیلن  (LLDPE) با اضافه کردن کومونومر بوتن نرمال به اتیلن در هنگام فرآیند پلیمریزاسیون تولید می‌شود. خواص مکانیکی آن نسبت به پلی اتیلن سبک بهتر است و با اضافه کردن آن به پلی اتیلن سبک، فیلم‌های پلیمری با استحکام و مقاومت کششی بالاتری تولید می‌شود.

  • پلی اتیلن با وزن ملوکولی بسیار بالا

این نوع پلی اتیلن  (UHMWPE) با وزن مولکولی بین ۳ تا ۶ میلیون را پلی اتیلن با جرم مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE نامیده می‌شود. این نوع پلی اتیلن در صنایعی مانند تولید لوله‌های مقاوم در صنایع نفت و گاز، لوله‌های تخلیه پسماند و غیره استفاده می‌شود.

کاربردهای کامپاند پلی اتیلن

پلاستیک

از آنجایی که کامپاند پلی اتیلن بسیار پر کاربرد است،  تنوع محصول نیز از آن زیاد بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  به طور عمده کامپاند پلی اتیلن در موارد ساخت فیلم‌های پلیمری، تولید لوله‌های تحت فشار، ساخت قطعات تزریقی، ساخت لوله‌های آبیاری به صورت قطره ای، ساخت ورق‌های ژئوممبران و تولید کارتن پلاست به کار برده می‌شود.

ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلن

همانطور که گفته شد عمدتا برای تولید انواع لوله‌ها از این نوع کامپاند استفاده می‌شود. علاوه بر اینکه با این کار اتصالات لوله بهتر انجام خواهد شد، ویژگی‌های دیگر مانند قیمت مقرون به صرفه، مقاومت در برابر ضربه و فشار و هچنین شکل‌پذیری، این ماده را برای تولید لوله مناسب‌تر می‌کند. در حالت کلی مزایای کامپاند پلی اتیلن سی وان پلیمر را می‌توان در موراد زیر خلاصه کرد:

  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید
  • استفاده از درصد بالای کامپاند در محصولات پلی اتیلن با کیفیت بالا
  • قابلیت در تولید و ساخت دیگر محصولات
  • دارای کیفیت بالا
  • داشتن قیمت مناسب در بازارهای داخلی و خارجی
  • ایجاد پایداری بالا در محصولات تولیدی

قیمت کامپاند پلی اتیلن

پلی اتیلن جزء پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ها به‌شمار می‌آید و در سال‌های اخیر توجهات زیادی به سمت تولید این محصول معطوف شده است. قیمت کامپاند پلی اتیلن در مقایسه با پلی اتیلن خالص بسیار پایین‌تر است و در بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر استفاده می‌شود. این کامپاندهای پلی اتیلن در صورت داشتن درصد کمی پودر میکرونیزه معدنی سبب کاهش چشمگیر قیمت تمام شده محصولات خواهند شد. شما همراهان همیشگی، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز مشاوره رایگان با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری است که در صنایع مختلف به کار می‌رود.  پلی اتیلن توانایی ذوب شدن و قالب‌گیری را دارد، بنابراین بسیاری از محصولات قطعات و اجزا از این ماده تولید می‌شوند. به طور کلی، کامپاند پلی اتیلن به عنوان یک ماده افزودنی‌ست که برای بهبود و تقویت خواص محصولات پلیمری استفاده می‌شود.  در این مقاله از شرکت سی وان پلیمر به معرفی جامع کامپاند پایه پلی اتیلن پرداختیم.

 

دکمه بازگشت به بالا