چند روش ساده و مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

روش کار بدین صورت است که سر چوب کبریت را وارد عسل کرده و سعی میکنیم کبریت را روشن کنیم . مسلما نحوه تشخیص عسل طبیعی و مرغوب بوسیله مردم بدون استفاده از امکانات تخصصی کار ساده ای نیست، البته کسانی که مداوم با عسل سر و کار دارند به صورت تجربی با نحوه تشخیص عسل طبیعی آشنایی دارند، ولی هنوز یک روش آسان برای افراد عادی وجود ندارد که به راحتی ناخالصی عسل را تشخیص بدهند و به طور دقیق فقط در آزمایشگاه های مواد غذایی، طبیعی بودن عسل قابل تشخیص است.

در جواب آزمایش ها مشخص می شود که عسل آزمایش شده در رده عسل کاملا خالص، عسل تغذیه نشده از زنبور، کم تغذیه شده و زیاد تغذیه شده قرار دارد یا اینکه تمام عسل، صنعتی است و بدون زنبور تولید شده است و تنها شکل عسل را دارد. به دست آورد و تنها با آزمایش توسط دستگاهی به نام «رفراکتومتر» این موضوع را شناسایی کرد.

در این میان عسل مانوکا بهخاطر یک عامل آنتیباکتریال اضافه به نام «methylglyoxal» نقش بسزایی در بهبود بیماریهای معده دارد. روش ها و راهکار هایی که در عموم مردم جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی رواج دارد میتوان تشخیص با چوب کبریت، تشخیص با روزنامه، تشخیص با آب سرد ، هجوم مورچه ها به ظرف عسل و راهکار های دیگری که نام بردن آن ها خارج از حوصله است را نام برد.

وی در مورد روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی اظهار کرد: توجه به مواردی از جمله شل بودن “عسل طبیعی” می تواند در هنگام خرید این ماده غذایی به مردم کمک کند؛ عسل طبیعی که بدون شکر است و بیشتر برای درمان بیماری ها استفاده می شود، برخلاف تصور مردم، نسبتا شل است.

ثابت شده است که عسل خام در درمان سرفه به اندازه شربت های سرفه بدون نسخه نیز موثر است. شناخت عسل مرغوب و اصلی آن قدر پیچیده است که تنها از عهده زنبورداری با سابقه پنج شش سال فعالیت برخواهد آمد.او می گوید تنوع عسل بسیار بالاست و هر عسلی شرایط خاص خود را دارد و نمی توان یک قانون کلی را به همه انواع آن تعمیم داد.

عباس زاده در مورد برخی از راه های تشخیص نادرست این گونه می گوید: عطر و طعم، دلیل بر خوبی یا بدی عسل نیست زیرا ممکن است برخی از اسانس استفاده کنند.همچنین در مورد غلظت عسل نمی توان گفت عسل هایی که غلیظند مرغوب و عسل های رقیق تقلبی می باشند.زیرا به عنوان مثال: عسل مرکبات بسیار شل و عسل استوقدوس بسیار غلیظ است.

در مورد رنگ نیز این باور غلط وجود دارد که عسل های تیره تر عسل های خوبی هستند در حالی که هر عسل با توجه به نوع گل آن رنگ متفاوتی دارد.عسل مرکبات و گون زرد کمرنگ هستند، عسل آویشن رو به قرمزی می رود، عسل کُنار تقریبا قرمز پررنگ است و عسل زرشک و عناب هم کاملا تیره هستند. فروشنده کلی و جزئی عسل می گوید بخاطر وجود این باور غلط در نزد مردم، برخی از فروشنده ها عسل ها را حرارت می دهند، زیرا رنگ تمامی عسل ها با حرارت دیدن تیره می شود اما خاصیت آنها به خاطر دمای بالا صفر می گردد.

او همچنین درباره این نظر که اگر عسل در آب به سرعت حل شد تقلبی است، می گوید اگر سه عسل مرکبات، گون ، زرشک و عناب با بالاترین کیفیت را در شرایط یکسان داخل لیوان بریزیم، عسل مرکبات به دلیل وجود درصد بالای رطوبت در خود به سرعت حل می شود و عسل گون به علت داشتن غلظت بالا و چسبندگی بیشتر کف ظرف جمع می شود و به ساعات بیشتری برای حل شدن نیاز دارد در حالی که عسل زرشک و عناب از نظر سرعت حل شدن در آب، بین این دو قرار می گیرد.

در شکرک بستن عسل زمان و شرایط نگهداری بسیار مهم است؛ به عنوان مثال عسل طبیعی گل جعفری، یک ماه بعد از خارج شدن از کندو شروع به شکرک زدن می کند و برخی از عسل های جنوب کشور مانند عسل گل قنقال بعد از 2 سال و به صورت آهسته، شروع به شکرک زدن می کنند.

نایب رییس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در خصوص تشخیص عسل طبیعی از صنعتی به روش آزمایشگاهی اظهار کرد: برای اطمینان صددرصدی از “اصل و طبیعی بودن عسل” باید چند نکته از جمله میزان ساکاروز، قند قبل و بعد هیدرولیز و دیاستاز (تست عسل حرارت ندیده) در آزمایشگاه ها آنالیز شود و بر اساس استانداردهایی که وجود دارد، مشخص شود که عسل در چه رده ای قرار دارد. جهت آشنایی با این استاندارها کلیک کنید.

یا به عبارتی دیگر عسل طبیعی و اصل تاریخ انقضا ندارد و بعد از چندین سال فاسد نمی شود و قابل استفاده است. اما با ۷ روش شناسایی عسل طبیعی که در ادامه برای شما دوستان عزیز که همیشه به دنبال تهیه و خرید عسل مرغوب و با کیفیت بالا در بازار فعلی هستید، آشنا خواهید شد.

با این تفاسیر دانستن راه های تشخیص عسل خالص و مرغوب بسیار مهم است و یکی از نکات مهم خانه داری است که در ادامه در خانه به آن خواهیم پرداخت. که اصطلاحا عسل تغذیه شده می گویند ، یعنی زنبور دار برای برداشت عسل بیشتر ، هر شب مخلوط یک کیلو آب و یک کیلو شکر را به صورت شربت کرده و به زنبوران خود می خوراند . و عسل غیرطبیعی یعنی: عسلی که با شکر دادن به زنبورها و قاطی کردن مستقیم شکر غیره، درست میشود.

وی با بیان اینکه مردم تصور می کنند عسلی طبیعی است که سفت باشد، افزود: عسلی که زنبور تولیدکننده آن شکر نخورده باشد، شل است؛ از لحاظ علمی نیز این شل بودن به این دلیل است که قندهای اصلی عسل طبیعی، گلوکز و فروکتوز (قندهای کوچک مولکول) است و زمانی که ظرف عسل طبیعی را کج می کنیم این قندها به راحتی روی هم حرکت می کنند، در صورتی که اگر به زنبور عسل شکر بدهند، قند شکر که ساکاروز و ایساکارید (قند پیچیده تر) است.

به دلیل نوع مولکول ها به هم گیر می کنند و به همین دلیل عسل یک مقدار سفت تر از حالت عادی می شود. وی با بیان اینکه این موارد می تواند به مردم در خرید عسل طبیعی کمک کند، گفت: علاوه بر این موارد، عطر و طعم گل های طبیعی باید در عسل وجود داشته باشد، هر چند اضافه کردن اسانس در عسل های صنعتی رایج است!

ز: عطر و بو؛ عطر نیز نشانه دیگری برای شناسایی عسل خوب است البته همانند آنچه درباره طعم گفتیم بین عسلهای مختلف بهدلیل تفاوت تغذیه زنبور و اقلیم زیستی آن، بوهای متفاوتی استشمام میشود؛ عسل غیرطبیعی یا نامرغوب یا بویی ندارد یا بوی آن جذاب نیست اما عسل طبیعی رایحهای ممتاز و خوش دارد. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یا از فروشگاه ویا در بین جاده تصمیم به خرید عسل گرفته باشید .

اما به یاد داشته باشید که برای مصرف این ماده مفید جهت ترمیم زخم و سوختگی حتما با پزشک مشورت کنید. وقتی صحبت از مزایای سلامتی میشود باید این نکته را در نظر داشته باشید که عسل یک دارو نیست. توجه داشته باشید که از جنبهی غلظت، در بین خودِ عسلهای طبیعی نیز عسلهای مناطق کوهستانی غلظت بیشتری نسبت به عسلهای مناطق جنگلی و مرطوب دارند.

اگر شما به طور مداوم از یک نوع عسل مثلا عسل گون استفاده کنید در شناخت طعم، بو، رنگ و غلظت آن مهارت پیدا می کنید و می توانید عسل خریداری شده حال حاضرتان را به راحتی با عسلی که در شش ماه قبل خریداری کرده بودید مقایسه کنید. بی طور کلی، رنگ و طعم عسل تا حدودی به هم وابسته اند.

رنگ، بو و طعم عسل تا حدودی به هم مربوط هستند. مصرف کننده نهایی به مرور زمان و مصرف بیشتر عسل با استفاده از حواس خود یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیابی، با بینی بو و با زبان مزه آن را تشخیص دهد. در این زمان اکثر افراد فکر می کنند عسل آنها تقلبی است. ذوب کردن عسل ساده است، شما به راحتی آن را در یک ظرف ضد هوا رها می کنید و اجازه می دهید تا در دمای اتاق به تدریج ذوب شود.

دکمه بازگشت به بالا