کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

به گفته شاف ، هفتمین باخمان اعلام شد که ایران واکسن روسی علیه اسپوتنیک ، تولید شده توسط روسیه ، برای مبارزه با تاج و تخت خریداری می کند.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد این واکسن توسط این سازمان تأیید شده است و اولین گروه واکسن Sputnik آن پنجشنبه گذشته وارد کشور شد.

پس از اعلام خبر خرید این واکسن ، ایران نظرات بسیاری در مورد ایمنی و اثربخشی آن در کشور ایجاد کرده و واکسن اسپوتنیک طرفداران و مخالفان زیادی پیدا کرده است. حواشی ایجاد شده س bigال بزرگی را در ذهن مردم ایران در مورد ایمن و موثر بودن این واکسن ایجاد کرده است. به همین دلیل ، در این گزارش سعی کردیم این واقعیت را بررسی کنیم که واکسن Sputnik وی تاکنون توسط چندین کشور خریداری شده است و چه گواهینامه های علمی در جهان دارد.

Sputnik V اولین واکسن ضد تشنج روسی است که در مسکو تولید می شود و در بیش از 16 کشور از جمله ایران با کارایی بیش از 91٪ ثبت شده است. تعدادی از این کشورها برای خرید یا تولید مشترک واکسن با مسکو قرارداد بسته اند.

واکسن Sputnik وی در آگوست سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه تولید واکسنی را که وی در انستیتوی ویروس شناسی گامالیا زیر نظر وزارت بهداشت روسیه تولید کرد ، آغاز کرد. این بنیاد همچنین برای تهیه و تولید مشترک واکسن Sputnik خود با کشورهای مختلف مذاکره کرد و منابع واکسن به چندین کشور ارسال شد.

چند هفته پیش ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، كریل دیمیتروف در مجمع جهانی اقتصاد گفت كه واكسن اسپوتنیك وی به زودی در 25 كشور جهان در دسترس خواهد بود. دولت مسکو همچنین اقداماتی را برای صادرات واکسن به سایر کشورها یا تولید در این کشورها در نظر گرفته است و بیش از 50 کشور برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز واکسن ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که 50 کشور در حال حاضر بیش از 550 میلیون واکسن اسپوتنیک آن را خریداری کرده اند و به دنبال شروع واکسیناسیون هستند. براساس وب سایت واکسن Sputnik V ، ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، گینه و امارات این واکسن را ثبت کرده اند.

سیاستمداران برجسته برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از واکسن Sputnik وی حمایت کرده و از هر واکسن موثر ، ایمن و م safeثر بدون توجه به ملیت واکسن حمایت می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در دیدار با رئیس جمهور روسیه پوتین و صحبت در مورد واکسن اسپوتنیک وی گفت: “به دلیل اطلاعات خوبی که از واکسن روسیه دریافت کرده ایم ، ما از این واکسن برای محافظت از مردم اتحادیه اروپا استفاده می کنیم.”

گاردین گزارش داد: “آلمان به دلیل تأخیر در برنامه های واکسیناسیون و سهل انگاری شرکت های اروپایی از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان استفاده خواهد کرد و سیاست مقامات این است که فقط از یک واکسن مفید و موثر استفاده کنند.” از کشور سازنده استفاده کنید.

در همین حال ، مجله معتبر پزشکی لانست نیز نتایج آزمایشات بالینی واکسن اسپار خود را مورد بررسی قرار داد و با اشاره به اثربخشی 6. 91٪ واکسن را تأیید کرد.

پس از تأیید واکسن توسط لانست و تأیید صدر اعظم آلمان ، فرانسه ابراز تمایل کرد که واکسن روسی را دریافت کند.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن تابعیت ندارد و اگر واکسن اسپوتنیک آن از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، هیچ مانعی در برابر شیوع واکسن روسی در فرانسه وجود نخواهد داشت.

حمد حسن وزیر بهداشت لبنان اخیراً ثبت واکسن روسی اسپوتنیک خود را که از طریق بخش خصوصی برای تزریق اورژانس تهیه شده بود ، تصویب کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، هفته گذشته وزیر امور خارجه با سفیر روسیه در بیروت تماس گرفت و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان گافاری ، محقق اپیدمیولوژی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد ، گفت واکسن روسی Sputnik وی از موسسه گامالیل دارای همان فناوری واکسن آکسفورد-آسترازنکا و علیه ویروس های سرماخوردگی است (ناقلین آدنو ویروس مانند AD 26 و AD). کد از یک سلول استفاده می کند. به دلیل شباهت این فن آوری ها به واکسن آکسفورد ، انتظار می رود که واکسن ایمنی کافی برای دریافت مجوزهای استفاده اضطراری در کشورهای مختلف را پیدا کند.

به گفته این محقق ، گزارش ها از کشورهایی که تاکنون واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که واکسن هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد ، اما باید توجه داشت که جزئیات آزمایشات بالینی واکسن فاز 3 هنوز منتشر نشده است. منتظر تأیید سازمان بهداشت جهانی است. با این وجود ، امکانات غذایی و دارویی در کشورهای مختلف با کسب اطلاعات کافی از نتایج آزمایشات بالینی و مطالعات پزشکی و آماری این واکسن ، می توانند از واکسن در موارد اضطراری استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که تاکنون حدود یک میلیون روس حداقل یک دوز واکسن Sputnik وی را دریافت کرده اند. در سه ماه اول سال جاری ، مقامات قصد دارند واکسیناسیون علیه Covid 19 20 میلیون نفر را انجام دهند.

واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا در روسیه با تزریق واکسنی که در ماه دسامبر توسط آن کشور برای گروه های خاصی تولید شد ، آغاز شد و یک ماه پیش به عموم مردم معرفی شد. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز درمانی توزیع شده است.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتیجه همه این مطالعات اثربخشی بالا و خطر پایین تزریق این واکسن روسی است.

این واکسن با استفاده از فناوری حامل ویروس توسط م Instituteسسه تحقیقات همالیا ساخته شده و از نظر فنی شبیه به واکسن های دانشگاه آستارازنکا / آکسفورد و واکسن های یک لپه ای شرکت بلژیکی یانسن (متعلق به جانسون و جانسون) است. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 20،000 نفر ، 75٪ از شرکت کنندگان در مطالعه واکسن sputnik را دریافت کردند ، بقیه دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن به ویژه در گروه سنی بالای 60 سال مشهود بود و در افراد مبتلا به عفونت ایسکمیک شدت بیماری ضعیف بود. از بین کسانی که واکسن دریافت کرده اند ، فقط سه نفر فوت کرده اند ، همه آنها یک بیماری حاد زمینه ای داشته اند و مرگ آنها مربوط به واکسن نبوده است. نکته مهم دیگر این است که در این مطالعه ، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در گروه های واکسن مشاهده نشده است.

به طور کلی ، نتایج مطالعات تولید کننده واکسن Sputnik نشان می دهد که مرحله اول و دوم آزمایش این واکسن موفقیت آمیز بوده است. در طی این مطالعه ، مشخص شد که این واکسن عوارض جانبی جدی ندارد.

با توجه به نتایج مرحله سوم آزمایش این واکسن ، اثربخشی این واکسن 6/91٪ بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و بعد از اولین تزریق از شدت بیماری کاسته شد.

به دلیل عدم شفافیت در روند تولید این واکسن در مطالعات اولیه ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت بوده و بیانگر پایبندی به اصول علمی واکسیناسیون است. دسته واکسن های تأیید شده ، مانند Pfizer Bion ، منحصر به فرد و به روز است.

محققان ادعا می کنند که واکسن Sputnik بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تزریق می شود و برخلاف سایر دوزهای Covid 19 ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، با این ایده که علاوه بر افزایش اثربخشی ، اثربخشی آن را نیز افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسنهایی مانند Pfizer و Moderna استفاده از فناوری mRNA جدید است که نیازی به ذخیره سازی در یخچال ندارد و می تواند در یخچال نگهداری شود.

علاوه بر مزایای دیگر واکسن Sputnik آن ، قیمت این واکسن بسیار کمتر از مدل های آمریکایی است و برای کشورهای کم درآمد مقرون به صرفه تر خواهد شد. قیمت این واکسن در حال حاضر 3 تا 10 دلار است و بسیار ارزان تر از واکسن های Pfizer و Modern است که قیمت آنها بیش از 15 دلار است.

سال گذشته ، روسیه اولین کشوری بود که واکسیناسیون سراسری شهروندان خود را آغاز کرد و سپس به تدریج سایر کشورها ، به ویژه آمریکای لاتین ، از جمله آرژانتین ، برزیل و بولیوی ، این واکسن را توصیه کردند. روسیه علاوه بر خرید حدود 550 میلیون دوز واکسن ، ادعا می کند که تاکنون بیش از 50 کشور درخواست 1.2 میلیارد دوز واکسن کرده اند.

برزیل 50 میلیون دوز و سایر کشورها – 496 میلیون دوز دیگر سفارش داده است. مجارستان همچنین تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که علاوه بر مجوز ، 2 میلیون دوز واکسن را نیز سفارش داده است. امارات متحده عربی همچنین مجوز فوری واکسیناسیون در کشور خود را صادر کرده است. مکزیک قصد دارد 32 میلیون دوز از این شرکت روسی و هند – 100 میلیون دوز بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان نیز با یک شرکت روسی توافق کردند که این واکسن را به طور مشترک تولید کنند.

واکسن روسی اسپوتنیک نیز توسط مقامات بهداشتی ایران تأیید شده است و طبق رایزنی های انجام شده ، امید است که ایران و روسیه به طور مشترک این واکسن را تولید کنند.

با این حال ، آکسفورد ، تولید کننده واکسن “Astrazenka” ، پیشنهاد همکاری با یک شرکت روسی در تولید یک واکسن مشترک را داد ، که نشان دهنده شناسایی واکسن توسط جامعه علمی است.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا