گام مهم چین در عرصه نجوم| اسرار خورشید فاش می‌شود؟

چین قرار است امروز اولین رصدخانه خورشیدی اختصاصی خود را برای کشف اسرار ستاره های منظومه شمسی به فضا بفرستد. این فضاپیما می‌خواهد اطلاعاتی را جمع‌آوری کند که به ما کمک می‌کند بیاموزیم چگونه میدان مغناطیسی خورشید بر خروج جرم از تاج آن و سایر فوران‌های ماده از این ستاره تأثیر می‌گذارد.

با توجه به طبیعت رصدخانه خورشیدی فضایی پیشرفته (ASO-S) از سه دستگاه استفاده می کند که به چینی ها کمک می کند تا به اهداف این فضاپیما دست یابند. هزینه ساخت این رصدخانه 126 میلیون دلار و مدت زیادی است که در حال تولید بوده است.

امروزه دانشمندان می دانند که میدان مغناطیسی خورشید انرژی را مجبور به فرار از این ستاره می کند، اما رابطه بین این دو پدیده تا حدودی ناشناخته است. ASO-S در همان زمان بررسی خواهد شد طول موج های مختلف او سعی می کند رابطه بین این فوران ها و عوامل زمینه ای را کشف کند و دقیقاً مشخص کند که علت این پدیده چیست.

خورشید و زمین

محققان چینی به نام “کوافو-1” برای ASO-S انتخاب شد که از غولی از اساطیر چین الهام گرفته شده است که برای رام کردن خورشید به خورشید سفر کرده است. این ماموریت چهار سال طول خواهد کشید. 720 کیلومتر از زمین فاصله دارد او به خورشید نگاه می کند.

ویکوان گان، دانشمند ارشد این ماموریت، می‌گوید زمان‌بندی با اوج چرخه خورشیدی در سال‌های 2024 و 2025 که به طور متوسط ​​11 سال طول می‌کشد، همزمان خواهد بود. [چرخه] ما فوران های زیادی را می بینیم.»

چین شراره های خورشیدی را ارزیابی می کند

ASO-S بر روی فیزیک بنیادی پشت انفجارهای پرانرژی تشعشعات معروف به شعله های خورشیدی تمرکز خواهد کرد و منشا آنها را ردیابی خواهد کرد. سپس از یافته های این پروژه برای درک سایر پدیده های کیهان استفاده می شود.

این ماموریت همچنین باید چگونگی تأثیر شعله های خورشیدی و پرتاب جرم تاج بر روی زمین را ارزیابی کند. کوافو-1 شیشه آب و هوای فضا و به محققان این امکان را می دهد که بدانند این فوران ها چه زمانی رخ خواهند داد و برای عواقب آن آماده شوند.

ASO-S یکی از ابزارهای آن است مغناطیس سنج که میدان مغناطیسی خورشید را بررسی می کند. دوربین اشعه ایکس همچنین قرار است تابش پرتوهای پرانرژی توسط الکترون های شراره های خورشیدی را تخمین بزند. تلکساپ تاج نگر همچنین پلاسمای شراره ها و خروج جرم از تاج را مطالعه می کند. به این ترتیب، Kuafo-1 برای اولین بار به مرکز تاج خورشید، جایی که طوفان های خورشیدی شکل می گیرد، نگاه می کند.

227227

دکمه بازگشت به بالا