ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در ۲ هفته اخیر به تدریج بر تعداد مبتلایان آنفلوآنزا افزوده شده است. هفته گذشته 30 هزار نفر در بیمارستان تحت درمان سرپایی قرار گرفتند که پس از آن حدود 1200 تا 1400 نفر در این بخش بستری شدند.

به گفته وی، مراجعه به بیمارستان به دلیل آنفولانزا نسبت به 2 هفته قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت کشور از نظر اپیدمی کرونا زنگ خطری ایجاد نمی کند. زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماران دچار نقص ایمنی و افراد مسن مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. آنفولانزا قدیمی است و واکسن ها موثر هستند. اما لازم نیست همه افراد این واکسن را دریافت کنند. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفولانزا در کشور توزیع شد.

به گفته وی، بیماری آنفلوآنزای فعلی که در کشور شیوع پیدا کرده، همان سویه قدیمی است. در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم ماسک می زدند و به دلیل محدودیت ها، ویروس کمی ظاهر می شد. اما امسال این خود را در این واقعیت نشان داد که رعایت قوانینی مانند استفاده از ماسک کاهش یافته است.

وی افزود: مبتلایان به آنفولانزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. حتما از ماسک استفاده کنید و در کنار شستن دست ها و مراقبت از خود، فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق قبلی واکسن خود می گذرد برای دوز تقویت کننده اقدام کنند. پیش بینی رفتار بیماری عروق ویروس کرونا دشوار است. کرونا کم کم شبیه آنفولانزا می شود که باید سالی یک بار واکسن آن را بزنیم. اما معمولاً بیماری های ویروسی به گونه ای است که از حالت همه گیر خارج می شوند و به صورت محلی، جمهوری و منطقه ای در می آیند.

وی گفت: کادر درمانی به طور جدی با ویروس کرونا مبارزه کرده اند. کادر پزشکی باید پول پرداخت و جذب شود که این کار انجام می شود و معتقدم باید زیرساخت ها را حفظ کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 پزشک متخصص در کشور تولید می شود و برای پوشش خوب در کشور به 3500 پزشک متخصص نیاز داریم. سالانه 2000 پزشک در مناطق مختلف ایران کار می کنند و هیچ مشکلی از این نظر وجود نداشت. اما سوال جدی در مورد طول عمر یک پزشک به مشکلات مختلفی مربوط می شود که بعد از دو سال پزشکان به سمت های ترجیحی می روند.

وی گفت: سقف بهره وری در مناطق فقیر برداشته شد و تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی گرد هم آمدند تا انگیزه در بین پزشکان برای حمایت بیشتر ایجاد شود.

وی افزود: تعرفه ها به صورت طبیعی بالا نرفت و بیمه ها باید در این امر کمک کنند تا مردم چنین مبلغی را پرداخت نکنند. برای طول عمر پزشکان و پرسنل پزشکی باید به بخش خصوصی نیز توجه شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت در حوزه دندانپزشکی تعریف شده که بخشی از آنها بیمه شده است. خدمات رسانی در مراکز دولتی باید افزایش یابد. اکثر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شود که باید در بخش دولتی نیز انجام شود که نیاز به منابع مالی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا