علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای مقابله با اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از بیماری در سراسر کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت کوتاه نشان داده است که چقدر موفق بوده است ؛ در مدت زمان بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری حدود 40 درصد کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک سازمان حمایت از بسیج مستضعفین و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت سخت ترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های آمریکا قرار دارد. برای بسیاری از افراد ، تصور اینکه اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است ، غیرقابل تصور است.

رئیس مرکز بیماری های عفونی افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری های بین بخشی ، استفاده از نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: من بعنوان فردی که شاید مسن ترین مدیر وزارت بهداشت باشد ، بیشترین تجربه کار با باسی در کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی را دارم. در رابطه با از بین بردن فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروهای مقاومت بسیج به خانه های مردم می رفتیم و قطره فلج اطفال را برای کودکان زیر پنج سال برای همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور تهیه می کردیم.

وی توضیح داد: ثمرات این همکاری در سالهای اول به ثمر نشسته است و از سال 1379 تاکنون هیچ مورد فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است ، در حالی که ایران فقط با دو کشور یعنی افغانستان در همسایگی است. و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم گواهی ریشه کنی سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم. این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما ثبت نشده است.

گویا افزود: اگرچه هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ، به جز جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچک بحرین و عمان ، به چنین موفقیتی نرسیده اند ، اما سال گذشته شیوع سرخک در سراسر اروپا و منطقه ما گسترش یافته است.

وی افزود: اخذ چنین گواهینامه ای در چنین شرایطی باورنکردنی است ، این کار مهم به گونه ای محقق شده است که از سال 2003 ما با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشتی و بسیجی عملیات ریشه کنی سرخک را به اتمام رسانده ایم.

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردها که حاصل چنین مشارکتی است ، و نه فقط ایران افتخار می کند ، اظهار داشت: ما اکنون گام مهم بعدی را برای مقابله با کوید 19 برداشته ایم ، علیرغم اینکه رسانه های خارجی و ضد انقلاب روزانه ما را تظاهر و تبلیغ می کنند. این بیماری در همه کشورهای جهان شیوع یافته است و فقط تعداد کمی از کشورها آن را تجربه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در جهان کاملاً مشهود و غیرقابل بحث است و شاهد موج شدیدی از این بیماری در جهان از جمله در کشورمان بوده ایم. برخی از رسانه های مخالف وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان درگیر است و فقط ایران در Covid 19 درگیر است.

گویا ادامه داد: ستاد ملی تاج در کشور تصمیم گرفته است با همکاری سازمان حمایت از بسیج مستضعفین و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمان ها ، اطلاعات را با همکاری مردم برای مبارزه با بیماری گسترش دهد.

رئیس مرکز بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این کار انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشت و اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که معتقدیم می توانیم به طور موثرتری بیماری را کنترل کنیم. این به ما کمک می کند تا بیماری را سریعتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستان منتقل کند.

وی افزود: ما تلاش می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را به طور فعال شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنیم که این افراد در اسرع وقت شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه می شوند تا بیماری را به دیگران ، به ویژه سایر اعضای خانواده یا همکاران منتقل نکنند. .

رئیس مرکز بیماری های عفونی ادامه داد: برنامه شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، ردیابی معقول بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به کوید 19 بیشتر است و ترافیک بیشتری دارند ، ساخته شده است.

گویا افزود: استراتژی بعدی این پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی مردم و جوامع را تغییر داد. وقتی به سال گذشته نگاه می کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردمی منجر به این شده است که کسانی که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، قادر به سفر به مراکز درمانی نیستند و به آنها خدمات ارائه می دهند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط وارد می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد تعدادی محدودیت درگیر خود مردم است ، یعنی مردم باید باور كنند كه این محدودیت ها مربوط به سلامتی خود ، خانواده و افرادی است كه با آنها زندگی می كنند.

رئیس مرکز بیماری های عفونی ادامه داد: اگر آنها می گویند شما در تعطیلات نمی روید یا شب در یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد را برای همکاری تبرئه کنیم. یکی از مهمترین استراتژی ها ایجاد هدفمندی و اطمینان بیشتر محدودیت ها برای افراد بود.

وی افزود: آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از درمان بی فایده در مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان نیاز ندارند و درمان آنها در خانه غیرممکن است ، ما خدمات را در مراکز خدمات ویژه ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین فقط برای تأمین نیاز اکسیژن خود به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: به من دستور داده شد كه به منطقه سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب كشور صحبت كنم و فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی را رصد كنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استان ها به خوبی شکل گرفته است. سازمانها و استانداریهای مختلفی در غرب کشور روی صحنه رفته و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” توزیع وظایف به صورت کیفی انجام شد و هیچ مشکلی فنی بوجود نیامد. فقط در اجرای پروژه ، تهیه برخی تجهیزات آزمایشگاهی و توزیع بودجه مشکلاتی وجود داشت. فرایندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده اند و استان های غربی کشور قبلاً به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است ، و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعتاً وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد ، تشخیص سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست بلکه نشان دهنده اثر بخشی همکاران ما است که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز بیماری های عفونی ادامه داد: “یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40٪ کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین میزان مرگ و میر ناشی از Covid 19 است. در 10 روز گذشته در برخی از استان ها این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نرسیده است.

به گزارش روابط عمومی معاون بهداشتی وی در پایت ، وی اظهار داشت: امیدواریم طرح شهید سلیمانی نیز به همین منوال عمل کند و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم تعداد کشته ها به حد قابل قبولی رسیده است. و بیماری کوئیدیتچ کاملاً کنترل می شود. “

دکمه بازگشت به بالا