آموزش بیمه های باربری

بيمه باربري hasasbar.ir پوششي است براي جبران خسارت ها و زيان هاي وارد به محمولات از مبدا بارگيري تا مقصد نهايي براي محصولات كارخانه‌هاي توليدي، كالاهاي مصرفي, مواد اوليه، انواع مصنوعات و ماشين‌آلات كه در جريان حمل و نقل, بارگيري و تخليه به آنها صدمه وارد می شود. در واقع بسیار مهم است روش ثبت بیمه نامه باربری را بدانیم.

در اين راستا شرکت بيمه كليه كالاهايي كه به مقصد كشور وارد و يا به كشورهاي ديگر صادر مي‌گردند و يا در محدوده داخلي كشور، از شهری به شهر ديگر جابجا و يا از كارخانه به انبار حمل مي‌شوند را تحت پوشش بيمه باربري قرارمی دهد. در ادامه به بررسی روش ثبت بیمه نامه باربری می پردازیم پس با ما همراه باشید.

انواع بیمه حمل و نقل باربری

  • بيمه حمل و نقل داخلی
  • بیمه حمل و نقل بین المللی
  • بیمه صادراتی
  • بیمه وارداتی

بيمه حمل و نقل داخلی:

اين بيمه نامه محموله هايي كه مبدا و مقصد و مسير حمل آن ها در محدوده جغرافيائي ايران قرارداردرا شامل می شود و خطرات ناشي از آتش سوزي، انفجار، تصادف، واژگوني، پرت شدن از روي وسيله نقليه، سرقت كلي محموله، خسارت هاي ناشي از تخليه و بارگيري، آبديدگي، برخورد جسم خارجي به محموله را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه حمل و نقل بین المللی:

اين بيمه نامه محموله هاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي را براساس شرايط استاندارد انستيتوي بيمه گران لندن شروط A- B- C يا Total Loss تحت پوشش قرار می دهد.

روش ثبت نام بیمه باربری

در روش ثبت بیمه نامه باربری حساس بار  ابتدا شرکت بیمه، فرمی را به نام «فرم پیشنهاد» در اختیار مشتری قرار می دهد تا مشخصات کالا، میزان پوشش مورد نیاز، شرایط حمل و غیره را در آن مشخص کرده، مهر و امضاء نموده و تحویل شرکت بیمه دهد. نمونه فرم پیشنهاد در زیر آورده شده است.

بیمه باربری

بیمه باربری به عنوان یکی از قدیمی ترین رشته‌های بیمه‌ای شناخته می‌شود و از زمانی که تجارت و بازرگانی گسترش جهانی یافت نیاز به آن بیشتر احساس گردید. اگر چه امروزه با پیشرفت سیستم‌های حمل و نقل در جوامع بشری از شدت برخی ریسک‌های حمل و نقل کاسته شده است اما با توجه به افزایش حجم محمولات و ازدیاد سرعت وسایل نقلیه, کالاهای مورد حمل و نقل نیز در معرض تهدید ریسک‌های جدی تری قرار گرفته اند.

در واقع بیمه باربری پوششی است برای جبران خسارت‌ها و زیان‌های وارد به محمولات از مبداء بارگیری تا مقصد نهایی برای محصولات کارخانه‌های تولیدی، کالاهای مصرفی, مواد اولیه، انواع مصنوعات و ماشین‌آلات که در جریان حمل و نقل, بارگیری و تخلیه به آنها صدمه وارد می‌شود. در این راستا شرکت بیمه پاسارگاد کلیه کالاهایی که به مقصد کشور وارد و یا به کشورهای دیگر صادر می‌گردند و یا در محدوده داخلی کشور، از شهری به شهر دیگر جابجا و یا از کارخانه به انبار حمل می‌شوند را تحت پوشش بیمه باربری قرار می‌دهد.

انواع بیمه های باربری از حیث منطقه جغرافیایی 

الف-بیمه های باربری وراداتی

ب-بیمه های باربری صادراتی

ج-بیمه های باربری ترانزیت

د-بیمه های باربری داخلی

الف) بيمه هاي باربری وارداتي :

كالاهايي كه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي از كشورهاي خارجي خريداري مي گردند و به صورت خريدهاي براتي , بدون انتقال ارز و يا از طريق اعتبارات اسنادي انجام مي گيرد و با توجه به ماده 70 قانون تاسیس بیمه و بیمه گری ابتياع اين نوع بيمه نامه براي واردكنندگان اجباري مي باشد.

 ب ) بيمه هاي باربری صادراتي

كالاهايي كه از ايران به مقصد كشورهاي خارجي حمل مي گردند نياز به بيمه نامه صادراتي دارند.

نکته: مشخص نمودن ذینفع یا بیمه گذار در این نوع بیمه نامه ها حائز اهمیت می باشد.

 ج ) بیمه های باربری ترانزیت

مبداء ومقصد برخي از حمل ها در خارج از كشور ايران بوده و ممکن است كشور ايران نیز در مسير حمل قرار داشته باشد. بيمه نامه هاي مربوط به اين نوع حملها را بيمه نامه هاي ترانزيت مي گويند و نرخ و شرايط بيمه نامه هاي صادراتي عيناً براي آنها مورد استفاده قرار مي گيرد .

نکته: برای صدور این نوع بیمه نامه ها مجوز مدیریت بیمه های باربري الزامی است.

 د ) بیمه های باربری داخلی

بیمه های باربری نه تنها در بر گیرنده حمل های است که یک سوی آنها خارج از کشور می باشد بلکه برای حمل های داخلی نیز صاحبان کالا می توانند نسبت به ابتیاع این نوع بیمه نامه ها اقدام کنند.

– انواع بیمه های باربری از حیث پوشش 

الف- پوشش Total Loss

ب- مجموعه شرایط C

ج-مجموعه شرایط B

د- مجموعه شرایط  A

هـ-پوشش داخلی

  الف) پوششTotal Loss  :

 اين نوع بيمه نامه در قديم به عنوان بيمه نامه هاي تشريفاتي و گمركي نيز ناميده مي شد چرا كه معمولاً محمولاتي كه تا گمرك بدون بيمه نامه حمل شده است و يا از بيمه نامه اي كه توسط شرکت های بیمه خارجی صادر شده بود  استفاده گردیده است ، با توجه به ماده 70 قانون تاسیس بیمه و بیمه گری و لزوم داشتن بیمه نامه ایرانی برای ترخیص کالا به همین جهت معمولاً صاحبان كالا از اين نوع بيمه نامه ابتياع مي نمایند تا به دليل پائين تر بودن نرخ حق بيمه و به علت دارا بودن حداقل پوشش بيمه اي ، هزينه كمتري را متحمل شوند. بايد توجه داشت بــراي محمولاتي كه به صورت پارت شيپمنت  (حمل به دفعات) حمل مي شوند شـــرايط اين نوع بيمه Total Loss of Part خواهد بود.

که کالای مورد بیمه فقط در اثر از بین رفتن کل محموله دریک مرحله و در نتیجه آتش سوزی تحت پوشش میباشد . به منظور پوشش این خطر در متن شرایط خصوصی بیمه نامه شرط ذیل از نرم افزار صدور انتخاب گردد.

   ب) مجموعه شرایط C:

 خطرات تحت پوشش در مجموعه شرايط بيمه گران كالا با كلوز C عبارتست از :

 آتش سوزي یا انفجار

به گل نشستن , زمين گيرشدن , برخورد با كف دريا , غرق شدن یا  واژگون شدن كشتي يا شناور

  • واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني
  • تصادم يا برخورد كشتي , شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به غير از آب
  • تخليه كالا در بندر اضطراري
  • فدا کردن كالا در جريان زيان همگاني
  • به دريا انداختن كالا براي سبك سازي
  • خسارت همگانی
  • مسئولیت مشترک در تصادم

 علاوه بر خطرات فوق الاشاره در كلوز C , می توان با دریافت حق بیمه اضافی خطر عدم تحويل يك بسته كامل كالا طبق كلوز عدم تحویل انستیتو بيمه گران لندن را تحت پوشش قرار گيرد، که در این صورت مي بايست ضمن قيد شرط ( عدم تحويل يك بسته كامل كالا طبق كلوز عدم تحويل انستيتو بيمه گران كالا كه پيوست بيمه نامه مي باشد , جزء شرايط اين بيمه نامه مي باشد .) در بخش شرايط خصوصي بيمه نامه , كلوز مورد اشاره نيز به بيمه نامه الصاق گردد.

  اين بيمه نامه با توجه به خطرات محدود خود جزء بيمه نامه هاي ارزان قيمت محسوب مي گردد كه معمولا” فقط براي برخي كالاها كه احتمال خسارت هاي جزئي آنها كمتر است به كار مي رود مثلا” براي حمل تيرآهن , ورق فولاد و ….

 یادآوری: برای مطالعه جزئیات مجموعه شرایط C و کلوز عدم تحویل به پیوست های شماره 1و2 مراجعه شود.

ج) مجموعه شرایط B:

 خطرات تحت پوشش در مجموعه شرايط بيمه گران كالا با كلوز B عبارتست از :

 تمامي خطرات ذكر شده در مجموعه شرايط C

  • زلزله , آتشفشان يا صاعقه
  • به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي
  • ورود آب دريا , درياچه , رودخانه به كشتي , شناور , محفظه كالا, كانتينر يا محل انبار
  • تلف كلي هربسته دركشتي ياشناور وياتلف كلي هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور

 طبق آئین نامه شماره 8 شورایعالی بیمه , خطرات زير نيز در بيمه نامه هاي باربري با شرايط B به شرط درج عين خطرات زير در شرايط خصوصي بيمه نامه ها تحت پوشش مي باشند.

 “علاوه بر خطرات مندرج در شرايط B خسارات ناشي از عدم تحويل يك بسته كامل كالا , دزدي و دله دزدي , قلاب زدگي , آبديدگي , روغن زدگي , شكست , ريزش و خسارت ناشي از كالاهاي دیگر نيز تحت پوشش بيمه مي باشد  “

 فرانشيز یا سهم بیمه گذار از خسارت :

در مجموعه شرايطB به علت پوشش خطرات اضافي در ايران 3% ارزش هر بسته خسارت ديده تحت عنوان فرانشيز به عهده بيمه گذار مي باشد كه البته در اين نوع بيمه نامه ها مي بايست متن زير عينا” در شرايط خصوصي  بيمه نامه درج گردد.

“فرانشيز( سهم بیمه گذار از خسارت) : معادل 3% ارزش هر بسته خسارت ديده تحت عنوان فرانشيز به عهده بيمه گذار خواهد بود منظور از بسته کوچکترین واحد بسته بندی مندرج در بارنامه می باشد “

نکته: برای خطراتی که بین شرایط C و B مشترک می باشد فرانشیز اعمال نخواهد شد.

 د) مجموعه شرایط A:

در مجموعه شرايط بيمه گران كالا با كلوزAتمامي خطرات به جز موارد بندهاي 4 , 5 , 6 و 7 (استثنا شده در مجموعه شرایط مذکور) تحت پوشش قرار ميگيرد.

یادآوری: برای مطالعه جزئیات مجموعه شرایط A به پیوست شماره 5 مراجعه شود.

دکمه بازگشت به بالا