علمی و پزشکی

تصادفات؛ اولین عامل مرگ و میر در کشور/لزوم توجه به زمان طلایی در نجات بیمار

وزیر بهداشت گفت: سرعت حرکت از مرکز درمانی تا تخت بیمار بسیار مهم است. سرعت رسیدن آمبولانس به بیمار باید در اسرع وقت به دست آید. مردم باید احساس کنند و مطمئن باشند که یک اورژانس همیشه در نزدیکی آنهاست.

به گزارش خبر روزانه، دکتر بهرام عین اللهی در نشست روسای اورژانس های پیش بیمارستانی نوروزی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت ولیعصر (عج) گفت: در آستانه عید نوروز. ، سفرهای نوروزی و آموزش باید بهتر خدمت کنیم. نیروهای اورژانس شبانه روزی کار می کنند که نوعی جهاد است.

وی گفت: ایران یکی از کشورهای اورژانس آسیا و جهان است زیرا شرایط آب و هوایی متفاوت و چهار فصل دارد. ایران همچنین جاده های زیادی دارد و در عرض جاده در رتبه 19 جهان قرار دارد. ایران بیش از 293 هزار کیلومتر راه دارد که بسیاری از آنها غیراستاندارد هستند.

تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور است

وی گفت: گذشته از تاجی که در دو سال اخیر در دنیا متحمل شده است، تصادفات عامل اصلی مرگ و میر در کشور است.

به دوران طلایی نجات بیماران توجه کنید

عین اللهی با بیان اینکه دوران طلایی در علم پزشکی بسیار حائز اهمیت است. اگر فردی پس از تصادف دچار خونریزی یا آسیب شود و به موقع درمان نشود، احتمال نجات او کمتر است و اگر به موقع درمان شود یا به مراقبت های پزشکی منتقل شود، احتمال نجات او بیشتر است. هدف – شی. کارکنان آمبولانس در ساعت طلایی به بالین بیمار می آیند و اقدامات حیاتی قبل از بیمارستان را انجام می دهند. اگر می خواهیم سلامت را در کشورمان ارتقا دهیم باید به وضعیت اضطراری توجه کنیم. این بدان معناست که اولین اقدامات باید در شرایط اضطراری باشد.

وی با تاکید بر بکارگیری روش ها و تجهیزات مدرن در حوزه اورژانس گفت: گام بعدی به روز رسانی وزارت اورژانس و استفاده از فناوری های نوین است.

لزوم آموزش مدرن اورژانس

عینالهی به آموزش های دوره ای اشاره کرد و گفت: سازمان اورژانس باید در زمینه آموزش مردم و همچنین کارکنان وزارت اورژانس گام های مهمی بردارد. به پرسنل اورژانس آموزش دیده و به روز نیازمندیم. بررسی و ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی ضروری است. تدوین دوره های آموزشی در سطوح مختلف الزامی است. از سوی دیگر، ممکن است برای خدمات اورژانس بهتر باشد که آموزش های حرفه ای دریافت کنند. یعنی اورژانس روحی، قلبی و گاه و بیگاه و ..

لزوم آموزش عمومی در مواقع اضطراری

وی در خصوص آموزش مردم نیز گفت: بسیاری از تصادفات به دلیل ناآشنایی مردم با خطرات یا اقدامات امدادی اولیه اتفاق می افتد. بنابراین باید آموزش عمومی را جدی بگیریم. این آموزش ها را می توان از سطح مدرسه شروع کرد.

وی گفت: مدیریت در مواقع اضطراری بسیار مهم است. به هر حال همانطور که گفته شد کشور ما حادثه خیز است و در صورت بروز هر حادثه ای در مدیریت بحران حائز اهمیت خواهد بود.

وی با تاکید بر استفاده از جدیدترین فناوری ها مانند تله مدیسین و فناوری اطلاعات در اورژانس گفت: سهولت پاسخگویی به اورژانس از دیگر نکاتی است که می تواند به بهبود خدمات اورژانس کمک کند، بنابراین تعامل با مخابرات حائز اهمیت است.

وزیر بهداشت در خصوص سرعت حرکت به محل حادثه گفت: سرعت حرکت از بیمارستان تا تخت بیمار بسیار حیاتی است. سرعت رسیدن آمبولانس به بیمار باید در اسرع وقت به دست آید. مردم باید احساس کنند و مطمئن باشند که یک اورژانس همیشه در نزدیکی آنهاست.

عینالهی گفت: در کنار تامین و ارتقای آمبولانس ها باید به فکر ارتقای بالگردها و خودروهای دریایی نیز باشیم. امروزه می توان از پهپادها برای کمک در جاده ها استفاده کرد. همچنین پیشرفت های خوبی در زمینه پهپادها در سپاه و وزارت دفاع حاصل شده است.

وی در خصوص استفاده از نیروهای داوطلب گفت: این موضوعی است که باید روی آن کار کرد. مثلاً در مورد همیاران پلیس کارهایی انجام شد، اما در مورد همیاران اورژانس نه. در اوایل انقلاب مساجد در امر امداد و کمک های اولیه حضور فعال داشتند و فعالیت های زیادی در زمینه آموزش داشتند.

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران جهادگر هستند. مثلا در مورد تاج گذاری و واکسیناسیون همه صحبت کردند و کمک کردند. اکنون آماری از تجویز روزانه بیش از 1.5 میلیون واکسن داریم که به دلیل حضور مردم در صحنه است. وزارتخانه ها نیز باید از حمایت مردم برخوردار شوند.

به گزارش وب، وی با تاکید بر مراقبت های اورژانسی در بیمارستان و بهبود مراقبت های مراکز درمانی پس از ورود بیمار، گفت: گاهی آمبولانس پیش بیمارستانی تمام تلاش خود را می کند و بیمار را به موقع و با کمترین عارضه به مراکز درمانی تحویل می دهد، اما در بیمارستان.” با توجه به حجم کاری بخش اورژانس، بیمار ممکن است بعداً مراقبت هایی را دریافت کند که باید تقویت شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا