اقتصادی

محرومیت ۵ ساله اشتغال در موسسات اعتباری در انتظار مدیران و کارکنان خاطی

این کارشناس بانکی با اشاره به تصویب طرح جامع برای تسهیل صدور مجوزهای تجاری در جلسه علنی روز چهارشنبه (15 شهریور) مجلس شورای اسلامی ، تاکید کرد: بر اساس این طرح شبکه های متخلفان علاوه بر جبران خسارت برای همه خسارت وارده به مشتریان به ممنوعیت کار در موسسات مالی و بانکی به مدت یک تا پنج سال محکوم می شود.

یاسر مرادی ، مدیر گروه حقوق بانکی دانشگاه ، امام صادق (ع) در گفت وگو با خبر روزانه ، اظهار داشت: طبق مطالعات آسیب شناسی ، بیشترین حجم پرونده های بانکی به دلیل شفاف نبودن قراردادها و اختلاف نظر بین طرفین است. در مورد شرایط قرارداد ؛ “دارای مسئولیت های عملی بانک ها برای رعایت قوانین اجباری آنها بود.” بنابراین ، برای پرداختن به این موضوع ، طرحی برای قراردادهای تسهیلات الکترونیکی از سوی برخی موسسات تحقیقاتی از جمله گروه حقوق بانک در دانشگاه امام صادق (ع) به منظور ارائه شفافیت در قراردادهای موجود به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

مرادی با اشاره به تصویب این پیشنهاد به عنوان تصویب کمیسیون ویژه حمایت از تولید و انتشار ماده 44 به عنوان الحاقی به ماده 31 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ، مصوب 16 فوریه ، مرادی در سال 2012 گفت: : اقتصاد احتمالاً همزمان با تصویب نهایی در پارلمان آغاز می شود.

وی سپس به جزئیات سیستم طراحی شده برای اجرای طرح اشاره کرد و گفت: “مهمترین مفاد این طرح در قالب ماده 31 این است که” بانک مرکزی موظف است زیرساخت ها را حداکثر تا شش ماه پس از اجرای برنامه لازم الاجرا شدن این قانون “لازم است مفاد اجرایی در مورد ثبت الکترونیکی قراردادهای وام بانکی اعلام شود و از فرصت های موجود برای ایجاد سیستم موافقت نامه های وام با دسترسی به اطلاعات مربوط به موضوع هر وام گیرنده و شرایط ثبت الکترونیکی موافقت نامه ها در مورد اشیاء و قراردادهای مربوط استفاده شود. ، شامل ضمانت ها ، ارزیابی ها. “ارائه اسناد ، تأخیر مطالبات ، اعتراف به دین ، ​​پاکی ، صلح و توافق ، رضایت و هرگونه توافق مربوط به تسهیلات.”

مشاور حقوقی شبکه بانکی همچنین به تلاش نویسندگان این طرح برای جلوگیری از نقض حقوق افرادی که در گذشته وجوه دریافت کرده اند ، توجه کرد و گفت: تبدیل نشوید ؛ بنابراین ، به منظور جلوگیری از نقض حقوق اشخاصی که بر اساس این قانون وجوه دریافت کرده اند ، در تبصره 1 این ماده آمده است: «در مورد قراردادهای تسهیلاتی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون منعقد شده است ، کلیه بانک ها و موسسات اعتباری ملزم به “برای درخواست از مشتری یا سایر افراد متعهد مربوطه در دفتر (حتی اگر بدهی بازپرداخت شده باشد) ، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل در مورد تسهیلات مذکور ، از جمله جدول اقساط را در اختیار آنها قرار دهید”.

وی به دو مرحله اجرای قانون در مدت شش ماه و 18 ماه اشاره کرد و گفت: در مرحله اول بانک مرکزی 6 ماه فرصت دارد تا آیین نامه اجرایی ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات را اعلام کند و در نهایت حداکثر تا 18 ماه پس از همه سیستم ثبت الکترونیکی لازم قرارداد اما قبل از راه اندازی این سیستم الکترونیکی ، مطابق تبصره 2 این طرح ، “بانک ها موظفند ظرف یک ماه از زمان قرارداد ترتیبی اتخاذ کنند تا مشتریان ، از جمله وام گیرندگان ، ضامن و وام گیرندگان ، وارد صفحه شخصی شوند.” آنها می توانند به یک نسخه از نسخه کاغذی قرارداد موسسه دسترسی پیدا کنند ، یا در صورت تمایل این قراردادها به صورت مکتوب به گیرنده موسسه منتقل می شود و تصویر حاصل از قرارداد در شعبه ذخیره می شود. فایل. “

مدرس بانک مرکزی با اشاره به اینکه محاسبات این سیستم مبنای موضوعات مرتبط مانند صدور قدرت اجرایی ، دادخواست مطالبه ، انحلال ، تسویه و به تعویق انداختن قرارداد توسط بانک است ، عبارت است از: همانطور که قطعنامه های قبلی به دلیل عدم وجود ضمانت ها شکست خورده اند ، در تبصره 4 آمده است که “ناقضان مفاد این ماده (ماده 31 و تبصره های آن) و نرخ های مصوب شورای پول ، اعم از مدیران یا کارکنان ، غیر از جبران خسارت برای مشتریان ، متخلف شبکه بانکی بسته به شرایط پیش بینی شده در ماده 576 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (مجازات ها و بازداشت ها) به حبس از یک تا پنج سال به مدت یک تا پنج سال محکوم می شود. ) ، تصویب 23 ژوئن 1996.

مرادی تاکید کرد: برای اجرای این طرح مسیر سختی خواهیم داشت اما معتقدیم اجرای کامل این آیین نامه تغییرات مهمی در قوانین بانکی ایجاد کرده و بسیاری از مشکلات مردم و بانک ها را برطرف می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا