آموزش جاوا برنامه نویسی با جاوا و توسعه نرم افزارهای مختلف

راهاندازی ویژوال استودیو کد برای توسعه جاوا

در این بخش با روش راه‌اندازی VS Code برای کدنویسی جاوا آشنا خواهیم شد.

نصب Coding Pack for Java

آموزش جاوا اسکریپت: برای این که بتوانید محیط ویژوال استودیو کد را هر چه سریع‌تر برای کدنویسی جاوا آماده سازید، بهتر است Coding Pack for Java را نصب کنید. این بسته شامل کیت توسعه جاوا (JDK) و همچنین افزونه‌های ضروری این زبان برنامه‌نویسی است. کدینگ پک را می‌توان به صورت مستقل نصب کرد و یا این که یک محیط توسعه موجود را آپدیت یا ترمیم نمود.

برای نصب کدینگ پک در محیط ویندوز از این لینک () و برای نصب آن روی محیط مک‌او‌اس از این لینک () استفاده کنید.

توجه کنید که Coding Pack for Java تنها برای سیستم‌های عامل ویندوز و مک عرضه شده و برای سیستم‌های دیگر باید JDK، VS Code و افزونه‌های جاوا را مستقلاً نصب کنید.

نصب افزونهها

اگر از قبل کاربر نرم‌افزار VS Code هستید، می‌توانید با نصب Extension Pack for Java (Extension Pack for Java) می‌توانید افزونه‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویسی جاوا در این ادیتور را نیز داشته باشید. این افزونه‌ها شامل موارد فهرست زیر می‌شوند:

این بسته افزونه‌ها یک راهنمای سریع برای ادیت کد و دیباگ کردن در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین یک بخش «پرسش‌های متداول» (FAQ) نیز دارد مفید واقع خواهد شد. با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+P پالت فرمان را باز کرده و سپس با استفاده از دستور زیر می‌توانید این راهنما را باز کنید:

برای نمایش تصویر در اندازه کامل، روی آن کلیک کنید.

همچنین می‌توانید اکستنشن‌‌ها را به طور مجزا نصب کنید. Extension Guide به منظور ارائه کمک عرضه شده است. برای باز کردن آن می‌توانید از دستور Java: Extension Guide استفاده کنید. ما در ادامه این راهنما تنها به دو افزونه زیر نیاز خواهیم داشت:

تنظیمات JDK

در این بخش با تنظیماتی آشنا می‌شویم که برای کدنویسی در ادیتور وی‌اس‌کد باید روی JDK انجام دهیم.

نسخههای پشتیبانی شده جاوا

توجه کنید که نسخه پشتیبانی شده جهت اجرای وی‌اس‌کد برای اکستنشن جاوا و نسخه پشتیبانی شده از پروژه‌ها دو «محیط اجرای» متفاوت محسوب می‌شوند برای اجرای کدهای جاوا در ویژوال استودیو کد نیاز به Java SE 11 یا بالاتر خواهید داشت. در مورد پروژه‌ها ویژوال استودیو کد از پروژه‌های با کدهای 1 و 5 و بالاتر پشتیبانی می‌کند.

استفاده از ویزارد پیکربندی تنظیمات محیط اجرای جاوا

برای این که بتوانید وی‌اس‌کد را برای اجرای کدهای جاوا پیکربندی بکنید یک ویزارد پیکربندی محیط زمان اجرا عرضه شده است. برای باز کردن این ویزارد باید پالت فرمان را با زدن کلیدهای Ctrl+Shift+P باز کرده و دستور Java: Configure Java Runtime را وارد کنید تا واسط کاربری پیکربندی را نمایش دهد.

برای نمایش تصویر در اندازه کامل، روی آن کلیک کنید.

استفاده از تنظیمات VS Code

امکان انجام تنظیمات پیکربندی JDK با استفاده از ادیتور تنظیمات VS Code به جای ویزارد گرافیکی پیکربندی که در بخش قبل معرفی شد نیز وجود دارد. یک روش رایج برای انجام این کار استفاده از مقدار متغیر محیط سیستم JAVA_HOME برای تعیین مکان نصب JDK است. همچنین اگر می‌خواهید کاری کنید که تنها وی‌اس‌کد از JDK استفاده کند، می‌توانید java.home را در تنظیمات User یا Workspace ویژوال استودیو کد بهره بگیرید.

نصب کیت توسعه جاوا (JDK)

اگر نیاز به نصب JDK دارید، بهتر است آن را از یکی از منابع زیر نصب کنید:

ایجاد یک فایل به عنوان سورس کد

یک پوشه برای برنامه‌های جاوا بسازید. آن را در VS Code باز کنید. سپس در VS Code یک فایل ایجاد کرده و نام آن را Hello.java بگذارید. زمانی که این فایل را باز کنید، «سرور زبان جاوا» به طور خودکار شروع به لود می‌کند و باید یک آیکون لودینگ در سمت راست نوار وضعیت ببینید. پس از آن که لودینگ پایان یافت، مانند تصویر زیر یک آیکون انگشت رو به بالا می‌بینید.

توجه داشته باشید که اگر یک فایل جاوا را در VS Code بدون باز کردن پوشه‌اش باز کنید، سرور زبان جاوا ممکن است به درستی کار نکند.

ویژوال استودیو کد تلاش می‌کند تا پکیج صحیح نوع فایل جدید را یافته و فایل جدیدی را از روی قالب مربوطه ایجاد کند.

امکان ساخت یک پروژه جاوا با استفاده از دستور Java: Create Java Project نیز وجود دارد. به این منظور باید پالت فرمان را باز کرده و سپس عبارت java را وارد کنید تا این دستور نمایش یابد. پس از انتخاب دستور از شما مکان و نام پروژه پرسیده می‌شود. امکان انتخاب ابزار بیلد از این دستور نیز وجود دارد.

ویژوال استودیو کد از پروژه‌های پیچیده‌تر جاوا نیز پشتیبانی می‌کند.

آموزش جاوا pdf | آموزش صفر تا صد برنامه نویسی جاوا رایگان | انواع جاوا

ادیت کردن سورس کد در ویژوال استودیو کد

امکان استفاده از قطعه کدهای مختلف برای ساخت کلاس‌ها و متدها وجود دارد. ویژوال استودیو کد قابلیتی به نام IntelliSense برای تکمیل خودکار کد نیز ارائه کرده که به همراه روش‌های مختلف ریفکتور کد کمک شایان توجهی به تسهیل کدنویسی جاوا در این ادیتور می‌کند.

در ادامه این بخش با قابلیت‌های ادیت کد در ویژوال استودیو کد بیشتر آشنا می‌شویم.

ناوبری و ادیت کد

ادیتور VS Code قابلیت‌های ادیت بسیار جامعی دارد. در ادامه این راهنما بیشتر روی آن دسته خاصی از این قابلیت‌ها متمرکز می‌شویم که به زبان برنامه‌نویسی جاوا مرتبط هستند.

ناوبری در کد

با استفاده از ویوی آوتلاین (Outline) می‌توانید به روشی راحت و بی‌دردسر بین متدهای یک کلاس حرکت کنید. ویوی پراجکت (Project) نیز نمایی عالی از کل پروژه به دست می‌دهد. همچنین این ادیتور به عنوان یک ادیتور جاوا از CodeLens و هایلایت‌های Javadoc نیز به طور پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند.

زمانی که پروژه جاوا را با فایل سورسی در وی‌اس‌کد باز کنید، همه قابلیت‌های ناوبری کد به همراه بررسی سینتکس و مستندات بی‌درنگ در حالت Lightweight باز می‌شود.

جستجو به دنبال سمبلها

امکان جستجو به دنبال سمبل‌ها در فایل یا فضای کاری جاری جهت حرکت سریع‌تر در کد نیز فراهم آمده است. برای این که یک سمبل را در فایل جاری بگردید، می‌توانید با زدن کلیدهای Ctrl+P پنل سریع را باز کرده و سپس دستور @ را وارد کرده و در ادامه نام سمبلی که می‌خواهید جستجو شود را بیاورید. به این ترتیب فهرستی از موارد احتمالی باز می‌شود و با ادامه تایپ کردن به سرعت فیلتر می‌شود. با کلیک روی هر کدام از گزینه‌های لینک فهرست می‌توانید به آن بخش بروید.

جستجوی سمبلها در فایل جاری

برای جستجو به دنبال یک سمبل در فضای کاری جاری می‌توانید کلیدهای ترکیبی Ctrl+T را زده و سپس نام سمبل را وارد کنید. به این ترتیب فهرستی از موارد احتمالی مانند حالت قبل باز می‌شود. اگر سمبلی را از لیست انتخاب کنید که در فایلی باز نشده واقع شده باشد، ابتدا فایل باز می‌شود تا بتوانید به محل آن بروید. همچنین می‌توانید با زدن کلیدهای Ctrl+P پنل سریع را باز کرده و دستور # را وارد کنید تا در فضای کاری کنونی جستجو شود. در واقع Ctrl+T یک میانبر برای دستورهای # است و از این رو فرایند کار مشابه است

دکمه بازگشت به بالا