فرش؛ از صفر تا صد!

از دیرباز، فرش با فرهنگ ما ایرانی ها رابطه تنگاتنگی دارد تا جایی که قدیمی ترین فرش یافت شده در طول تاریخ که به چهارصد سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر می گردد، منسوب به ایرانیان است. این فرش که به آن فرش پازیریک گفته می شود، این روزها در موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود.

رفته رفته تولید و بافت فرش، پیشرفته تر و سریع تر شد تا جایی که امروزه شاهد آن هستیم فرش ماشینی با دستگاه هایی نوین بافته می شود و برخی از این فرش ها، مانند فرش 1500 شانه، رقیب سرسخت فرش های دستباف محسوب می شوند.

این روزها، فرش های ماشینی در دسته های مختلف، طرح ها و نقش های گوناگون و ابعاد بسیار متنوعی تولید و عرضه می شوند و همین موضوع سبب شده است که انتخاب فرش ماشینی برای برخی از کاربران و خریداران کمی دشوار و سخت به نظر برسد .

از همین رو، ما در دکتر فرش سعی کرده ایم، مقاله ای برای شما آماده کرده و انواع فرش های ماشینی را برای شما تشریح کنیم تا بلکه کمی شما را در این مسیر یاری کنیم.

انواع فرش های ماشینی

فرش ماشینی در دسته های بسیار مختلفی دسته بندی می شوند که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم.

  • فرش ماشینی 700 شانه:

فرش های 700 شانه، در هر یک متر از عرض خود، 700 گره دارند و به این دلیل به آن ها 700 شانه گفته می شود. فرش های ماشینی 700 شانه، عموما در تراکم 2100 یا 2550 تولید و عرضه می شوند .

دو ویژگی منحصربفرد فرش های ماشینی 700 شانه، موجب محبوبیت این فرش ها بین مشتریان و خریداران فرش شده است :

الف- قیمت پایین این فرش ها: فرش های 700 شانه، نسبت به فرش های 1200 و 1500 شانه قیمت به مراتب پایین تری دارند و این موضوع سبب شده است بسیاری از خریداران فرش های ماشینی به خرید این فرش ها روی بیاورند.

ب- نرمی و لطافت این فرش ها: نخ های استفاده شده در بافت این فرش ها، ارتفاع بالاتری نسبت به سایر فرش ها دارند و این موضوع سبب شده است که این فرش ها محبوبیت بالایی داشته باشند. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که این فرش ها عموما طرح های ساده دارند و خیلی جزئیات بالایی ندارند.

  • فرش ماشینی 1200 شانه:

این فرش ها، در هر یک متر ازعرض خود، 1200 گره دارند و به همین دلیل به آن ها 1200 شانه گفته می شود.

این فرش ها در تراکم 3600 تولید و عرضه می شوند.

می توان گفت که این فرش ها، بین تمام فرش های ماشینی محبوب ترین دسته محسوب می شود. فرش هایی مانند فرش 1200 شانه قیطران طرح مهناز یکی از این محبوب ترین فرش های دکتر فرش است.

اما دلیل این محبوبیت این دسته از فرش ها چیست؟

می توان دلیل این محبوبیت را دو مورد عنوان کرد:

الف: قیمت این فرش ها: این فرش ها، قیمتی بین فرش های 700 و 1500 شانه دارند. به بیان دیگر می توان گفت که این فرش ها قیمتی متوسط دارند. نه خیلی بالاست و نه خیلی پایین.

ب- از طرف دیگر طرح و نقش این دسته از فرش ها، نسبت به فرش های 700 شانه، دارای جزئیات بسیار بیشتری است و این موضوع سبب شده است زیبایی منحصربفردی را به منزل شما هدیه کنند.

بنابراین بسیاری از کاربران به این نتیجه رسیده اند که اقدام به تهیه این فرش ها کنند تا در عین خرید یک فرش زیبا، هزینه ی زیادی را متقبل نشوند.

  • فرش ماشینی 1500 شانه:

این فرش ها در هر یک متر از عرض خودشان، 1500 گره دارند و به همین دلیل به آن ها 1500 شانه گفته می شود.

این فرش ها در تراکم 4500 بافته و عرضه می شوند که تراکم بسیار بالایی است و بافت فرش در این شانه و تراکم، جز با استفاده از دستگاه های پیشرفته و البته الیاف باکیفیت امکان پذیر نیست.

وقتی میخواهیم فرشی را در این تراکم بالا ببافیم، اگر ارتفاع نخ استفاده شده زیاد باشد، الیاف روی هم می خوابند و طرح و نقش فرش به هم می ریزد .به همین دلیل در بافت این فرش ها مجبوریم که ارتفاع نخ را کم در نظر بگیریم .همین موضوع باعث شده است که این فرش ها، طرح ونقش بسیار زیبایی داشته باشند و البته ضخامت آن ها کم است .پس خیلی فرش های نرم و راحتی محسوب نمی شوند.

این فرش ها، بالاترین قیمت را بین فرش های ماشینی دارند.

همه این ویژگی های این فرش ماشینی باعث شده است که به رقیبی سرسخت برای فرش های دستباف تبدیل شود.

  • فرش ماشینی مدرن:

این فرش ها که نوع جدیدی از فرش های ماشینی محسوب می شوند، طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده اند. عمده تفاوت این فرش ها با سایر فرش ها در طرح و نقش مورد استفاده در بافت آن هاست.

طرح و نقش استفاده شده در بافت این فرش ها، عموما دارای سبکی مدرن هستند و بیشتر مناسب منازلی یا اماکنی هستند که دکوراسیون آن ها بر مبنای مدرنیته طراحی و اجرا شده است.

از بین این دسته از فرش های ماشینی، فرش های با طرح هندسی، طرفداران بسیاری دارد.

  • فرش وینتیج:

این دسته از فرش های ماشینی، زیرمجموعه فرش های مدرن قرار می گیرند ولی اخیرا آنچنان بین خریداران فرش محبوبیت بالایی پیدا کرده اند که عموما در دسته ای جدا مورد بررسی قرار می گیرند.

این فرش ها، فرش ماشینی هستند ولی ظاهر آن ها شباهت بسیار زیادی به فرش های دستباف دارد. و این موضوع سبب شده است که تناسب بسیار زیادی با منازلی داشته باشند که دکوراسیون آن ها سنتی و اصیل است.

البته بین طرح و نقش های فرش های وینتیج، طرح های با نقش های مدرن هم به چشم می خورند و این طرح ها را برای دکوراسیون های مدرن متناسب می سازد.

بنابراین، این دسته از فرش ها، بر اساس طرح و نقش آن ها، می توانند هم برای دکوراسیون سنتی مناسب و زیبا باشند و همچنین برای دکوراسیون های مدرن و خاص.

در ادامه می توان دسته های بسیار دیگری را به عنوان دسته بندی های فرش ها نام برد که از مهم ترین آن ها می توان به فرش دستباف، فرش کودک، فرش چهل تکه، فرش اصیل، فرش 1000 شانه و… اشاره نمود، اما از آن جایی که  5 دسته بندی نام برده شده در فرش های ماشینی، محبوب ترین و پرفروش ترین فرش ها هستند، ما از معرفی این فرش ها در این مقاله خودداری می کنیم و به آنها در مقاله ی دیگری خواهیم پرداخت .

به عنوان توصیه آخر سعی کنید در خرید فرش که یک کالای استراتژیک که می تواند محوریت دکوراسیون منزل را برعهده بگیرد، دقت بالایی داشته باشید. چرا که فرش می تواند تمامی دکوراسیون شما را تحت الشعاع قرار دهد. در نهایت از شما دعوت می کنیم برای مشاهده بهترین فرش های ماشینی از فروشگاه آنلاین فرش دکتر فرش به آدرس www.drfarsh.com  دیدن فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا