افزایش ۵/۲ برابری تولید از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در پی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

افزایش 2.5 برابری تولید از میدان گازی پارس جنوبی پس از اجرای سیاست های اقتصادی مقاومت

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش آماری وزارت نفت در زمینه اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی برای توسعه صنعت پالایش نفت خام و میعانات ، این اقدامات را با ارزش و طولانی در تاریخ کشور عنوان کرد.

به گزارش خبر روزانه ، اسحق جهانگیری با نوشتن گزارش كتبی از وزیر نفت ، اظهار داشت كه این وزارتخانه بر بند 15 سیاست كلی اقتصاد مقاومتی و اجرای تعدادی از اقدامات توسعه متمركز است و از مهندس زنگان و همكارانش تشكر می كند.
متن حمش ، معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:
“آقای زنگان ، نیازی به توضیح نیست. ارقام به خوبی صحبت می کنند. من صمیمانه از زحمات شما و همکاران عزیز تشکر می کنم. این اقدامات ارزشمند در تاریخ کشور باقی خواهد ماند.” این باید به صورت علنی اعلام شود.
به گفته وزیر نفت ، این وزارتخانه بر روی ماده “15” سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ، تعدادی از اقدامات برای افزایش ارزش افزوده در صنعت نفت ، توسعه ظرفیت تولید و بهبود کیفیت محصولات نفتی کشور تمرکز دارد. تولید پالایش نفت کشور از 1.8 میلیون بشکه در روز در سال 1391 به حدود 2.2 میلیون بشکه در روز و در نتیجه ، تولید بنزین و گاز کشور از 49.8 و 94 میلیون لیتر در روز در سال 1391 به در سال 1398 به ترتیب 107 و 113 میلیون لیتر در روز است. علاوه بر این ، به لطف اقدامات با هدف بهبود کیفیت محصولات پالایشگاهی ، ظرفیت تولید بنزین با کیفیت 4 و 5 یورو از ابتدا در سال 1391 از 76 میلیون لیتر در روز در سال 1398 فراتر رفته است.
گزارش وزیر نفت همچنین حاکی است که در نتیجه اقدامات فوق و افزایش تولید بیش از 2.5 برابر میدان گازی پارس جنوبی و توسعه تأمین گاز در کشور که منجر به انتشار محصولات مایع قابل توجهی در کشور شد. 4 برابر از 5.9 میلیون تن در سال 1391 به حدود 23 میلیون تن در سال 1398 افزایش یافته است.
در زیر گزارشی ارائه شده است. این وزارتخانه برای بررسی زمینه های آینده صنعت پالایش نفت کشور ، گزینه های مختلفی را برای مصرف سوخت آینده در کشور با پیش فرض های مختلف و نتایج محاسبات مدل ریاضی بررسی می کند ، “سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420” طبق این سند ، حداقل ظرفیت تولید مداوم بنزین در کشور قبل از افق سال 1420 که باید از طریق نوسازی پالایشگاه های موجود و ساخت پالایشگاه های جدید محقق شود ، تعیین و به پالایشگاه ملی نفت ایران گزارش می شود. در این اطلاعیه فرض بر این است که تقاضای داخلی دراز مدت برای فرآورده های نفتی برآورده خواهد شد و بر هرگونه حمایت از هرگونه سرمایه گذاری برای ایجاد ظرفیت تصفیه اضافی در کف با هدف صادرات انواع فرآورده های نفتی تأکید شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا